Cestná doprava na Slovensku sa rúti do krízy. Alarmujúci nedostatok vodičov dosahuje rekordné čísla. Podľa najnovších údajov z Ústredia práce, sociálnych veci a rodiny sa negatívny trend neustále zhoršuje. Za dva roky sa nedostatok prehĺbil o 40 %.
Vážnosť situácie
Kým vo februári 2023 na Slovensku chýbalo 11 691 vodičov nákladných áut a autobusov, vo februári 2024 počet vzrástol na 13 820 a vo februári 2025 už dosiahol závratnú šokujúcu hodnotu 16 434 profesionálnych vodičov.
Ministerstvo hľadá nových zamestnancov pre vodnú dopravu a cestovný ruch, jej rozvoj je pre Slovensko strategickou prioritou - FOTO
„Je to približne taký počet pracovníkov, aký na Slovensku spolu zamestnávajú automobilky Volkswagen a Kia. Dokážete si predstaviť, že by tieto fabriky zo dňa na deň zavreli a všetci ich zamestnanci zmizli? Presne taká obrovská diera vzniká v cestnej doprave a podčiarkuje vážnosť situácie,“ hovorí prezident ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Cestná doprava je nevyhnutnou súčasťou fungovania ekonomiky. Zabezpečuje prepravu osôb do škôl a zamestnania, ako aj nepretržité zásobovanie podnikov, obchodov a zdravotníckych zariadení.
Negatívny dopad na štátny rozpočet
Ak sa tento trend nepodarí zvrátiť, v blízkej budúcnosti môžeme čeliť situácii, kedy nebude mať kto doručiť tovar do obchodov, prepraviť pacientov do nemocníc či zabezpečiť hromadnú dopravu. Nehovoriac o negatívnom dopade aj na samotný štátny rozpočet.
Dopravcovia budú čeliť v tomto roku viacerým výzvam, jednou z nich je aj nedostatok profesionálnych vodičov
„Jedným z problémov je starnutie vodičskej populácie. Priemerný vek profesionálneho vodiča na Slovensku je už 50 rokov, pokým vodiči do 25 rokov tvoria len 5 % z celkového počtu profesionálnych vodičov. Trend signalizuje, že bez okamžitej podpory mladých vodičov a zlepšenia podmienok v sektore bude situácia eskalovať,“ uvádza Pavol Piešťanský.
V sektore logistiky budú trendom aj v tomto roku umelá inteligencia, automatizácia a technologické inovácie
„Riešením je okamžitá podpora odbornej prípravy mladých vodičov a prepojenie s praxou, úprava legislatívy, ktorá uľahčí ich vstup na pracovný trh, a zlepšenie podmienok v sektore, aby sa povolanie vodiča stalo opäť atraktívnym. Bez týchto krokov môže Slovensko v blízkej budúcnosti čeliť dopravnému kolapsu s vážnymi dôsledkami pre celé hospodárstvo,“ pripomína prezident združenia Pavol Piešťanský.