Z Plánu obnovy a odolnosti pôjde na podporu rozvoja cyklodopravy na Slovensku 105 miliónov eur. Taký veľký objem peňazí v tejto oblasti nebol v histórii krajiny ešte nikdy vyčlenený.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) v piatok informoval, že práve otvárajú prvú výzvu na možnosť čerpať prvých 35 miliónov eur z tohto balíka.
Legitímny mód dopravy
„Oprávnenými žiadateľmi sú mestá, obce, vyššie územné celky, združenia miest a obcí,“ povedal na tlačovej besede minister dopravy v súvislosti s tým, že Slovensko v piatok požiada Európsku komisiu o prvú platbu z plánu obnovy v objeme takmer 460 miliónov eur.
Doležalovo ministerstvo sa chce pustiť do vybudovania cyklodopravy, môže vzniknúť 200 kilometrov cyklotrás
„Cyklodoprava, to nie je cykloturistika. Cyklodoprava je legitímny mód dopravy a naším cieľom je, aby dlhodobý podiel cyklodopravy na Slovensku bol minimálne 10 percent,“ uviedol Doležal.
Prioritu má aj železničná doprava
Podľa neho tento druh dopravy chcú podporovať zmysluplne, preto komunikujú aj s tretím sektorom, budú školiť a učiť samosprávy nielen ako efektívne čerpať, ale aj ako plánovať zmysluplné cyklotrasy.
„Druhým veľkým míľnikom v tejto etape plánu obnovy je priorizácia v oblasti výstavby železničnej infraštruktúry. Veľmi podobne ako v prípade cestnej infraštruktúry sme predstavili jasnú stratégiu a priority, ako rozvíjať železničnú dopravu na Slovensku,“ priblížil minister.
Doležal chápe protesty nákladných dopravcov, železničná infraštruktúra je v katastrofálnom stave
Viac ako 500 miliónov eur pôjde z plánu obnovy práve na rozvoj železničnej dopravy ako ekologického a nízkoemisného druhu rozvoja dopravy. „Umožní nám to čerpať jednotlivé rozvojové projekty,“ dodal Doležal.