Ministerstvo dopravy obhajuje zákon o strategických investíciách, príprava stavieb sa vďaka nemu výrazne skráti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
DOPRAVA: Situácia pod Strečnom a výstavba Višňové
Minister dopravy Jozef Ráž. Foto: archívne, SITA/Ľudovít Vaniher

Zákon o strategických investíciách, ktorý má urýchliť prípravu výstavby aj nových diaľnic, či modernizácie železníc, je podľa Ministerstva dopravy SR mimoriadne potrebný. Preto veľmi privítalo, že poslanci parlamentu tento zákon opätovne schválili, čím prelomili veto končiacej prezidentky SR Zuzany Čaputovej.

Nesúlad s ústavou

Príprava a výstavba doteraz trvali neúmerne dlho a vďaka nemu ju dokážeme skrátiť až o polovicu,“ uviedla vo štvrtok pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. Najväčší prínos je podľa nej jednoznačne v tom, že prípravné procesy dokážu skrátiť až o polovicu. „Je to vďaka tomu, že niektoré prípravné fázy môžu prebiehať súčasne, a tiež skracujeme viacero lehôt na strane úradov,“ poznamenala.

Spomínaný zákon vyvolal polemiku nielen v súvislosti s rozsahom a podobou veľkých infraštruktúrnych projektov, ale aj s právami vlastníkov nehnuteľností, ktorých sa budú investície týkať. Dosluhujúca hlava štátu v máji vrátila sporný zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), pričom vyslovila presvedčenie o jeho nesúlade minimálne s časťou Ústavy SR a navrhla Národnej rade SR neprijať zákon ako celok. Podľa Zuzany Čaputovej výrazne oslabuje procesnú ochranu vlastníkov nehnuteľností dotknutých vyvlastnením a existuje vysoká pravdepodobnosť zásahu do vlastníckeho práva značného počtu vlastníkov.

Vyvlastňovanie pozemkov

Čo sa týka vyvlastňovania pozemkov, v prvom rade treba povedať, že to nie je novinka a v našej legislatíve je tento nástroj už roky. Rovnako tak je to v zahraničí,“ pokračovala Petra Poláčiková.

Ako podotkla, pre štát je vyvlastňovanie poslednou možnosťou, keďže to procesy predlžuje. „Preto sa aj naďalej bude štát snažiť s majiteľmi pozemkov dohodnúť. Z tohto dôvodu sme zaviedli aj nové pravidlo, aby sa majiteľom pozemkov ponúkal 1,2-násobok trhovej ceny pozemku,“ priblížila rezortná hovorkyňa.

Tesná väčšina

Každý majiteľ pozemku tak dostane už spomínanú ponuku a ak ju odmietne, alebo na ňu v zákonnej lehote nebude reagovať, štát až potom pristúpi k vyvlastneniu. „Zákon o strategických investíciách budeme aplikovať pri príprave všetkých stavieb, ktoré spĺňajú status strategickej investície a platí, že čím je projekt menej rozpracovaný, tým bude časová úspora výraznejšia,“ dodala pre SITA Petra Poláčiková.

Pri hlasovaní v parlamente v utorok 11. júna zákon o strategických investíciách podporili iba poslanci vládnej koalície Smeru, Hlasu, SNS tesnou väčšinou 78 hlasov. Proti bolo 31 poslancov za hnutie Slovensko, KDH, SaS a zdržal sa ten istý počet zákonodarcov za Progresívne Slovensko zo 140 prítomných.

Európska smernica

Strategickou investíciou môžu byť projekty s nákladmi nad 50 miliónov eur, pôvodne to malo byť nad 100 miliónov eur. Požadovaný podiel verejného vlastníka strategickej investície poslanci znížili zo 100 % na 50 %. Strategickými investíciami majú byť najmä projekty dopravnej infraštruktúry TEN-T, napríklad chýbajúce úseky D1 Turany – Hubová, D3 na Kysuciach či R4 od Prešova k hranici s Poľskom.

Zákon tiež preberá európsku smernicu o zefektívňujúcich opatreniach na dosiahnutie pokroku pri realizácii transeurópskej dopravnej siete. Opozícia vzniesla k zákonu viaceré zásadné výhrady.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Petra PoláčikováZuzana Čaputová
Firmy a inštitúcie Hlas - sociálna demokraciaKDH Kresťanskodemokratické hnutieMatovičovo hnutie SlovenskoMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNárodná rada SRSaS Sloboda a SolidaritaSmer - SSDSNS Slovenská národná strana