Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) vidí možnosti na zrýchlenie verejného obstarávania a samotnej výstavby prepojenia diaľnic D1 a D4 v rámci rozšírenia úseku D1 Bratislava – Triblavina.
Ako povedal v pondelok po mimoriadnom zasadnutí parlamentného hospodárskeho výboru, robia všetko pre to, aby urýchlili už vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa, vyčlenili ľudí na ministerstve aj v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), aby dokázali odpovedať na prípadné otázky záujemcov, resp. uchádzačov.
Keďže hospodársky výbor nebol uznášaniachopný, neprijal žiadne uznesenie k téme.
Jedinou témou zostali obchádzky
„Jediná téma, o ktorej ešte môžeme diskutovať, sú obchádzkové trasy, či budú mať dva plus dva, alebo tri plus tri pruhy. Najskôr chcem o tom hovoriť s ministrom vnútra, resp. s policajtmi, ktorí majú požiadavky na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky,“ povedal pre médiá Doležal.
Plánovanú lehotu výstavby zhruba tri a pol roka (1 300 dní), môžu podľa ministra skrátiť aj dve z hodnotiacich kritérií – lehota výstavby má váhu 25 % a obmedzenie dopravy 10 %.
Chýbajúce úseky D4 a R7 otvoria už o pár dní, ale pre časť diaľnice chýbajú potrebné povolenia
„Ten, kto postaví stavbu rýchlejšie a možno aj za viac peňazí, bude možno vyhodnotený ako úspešný uchádzač,“ uviedol Doležal.
Cena má pri vyhodnotení ponúk váhu 49 % a kvalita tímu odborníkov 16 %. Predpokladaná cena za rozšírenie D1 pri Bratislave, vrátane prepojenia D1 a D4, je vyše 127 mil. eur bez DPH.
Križovatka bude odovzdávaná postupne
O reálnej lehote výstavby je podľa ministra predčasné hovoriť do otvárania ponúk, plánovaného na 3. novembra, a následného vyhodnotenia súťaže.
„Dovtedy je predčasné čokoľvek hovoriť. Aj samotná križovatka bude odovzdávaná postupne, niektoré vetvy skôr, niektoré neskôr,“ podotkol Doležal.
Investícia do druhej etapy R2 pri Košiciach sa oplatí, má aj zabezpečené financovanie z eurofondov
Odmieta návrhy na dočasné riešenia, aby boli D1 a D4 prepojené skôr a potom sa zdvíhala samotná D1-ka nad D4-kou. „Technicky to nie je možné,“ tvrdí.
Na otázku, prečo tender na rozšírenie D1 a prepojenie D1 a D4 nevyhlásila NDS už pred rokom, ale až teraz, minister odpovedal, že sa pripravovali na sprejazdnenie úseky D4 a zdvihnutie D1. „Nemohli sme ani spustiť obstarávanie skôr.“
Priamym zadaním by porušili zákon
Priame zadanie tejto stavby zhotoviteľovi úsekov D4 a R7 v rámci PPP projektu by podľa neho bolo v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní.
Práce na D1-ke neboli súčasťou súťaže na koncesiu pre D4 a R7.„Nemôžeme mu teraz len tak pridať D1-ku,“ upozornil Doležal s tým, že nie je možné niečo dodatkom následne pridať do súťaže.
Diaľničiari zverejnili tender na kritizovanú križovatku D1 a D4
Aj keby bol podľa neho takto zmenený zákon o verejnom obstarávaní, nebolo by to v súlade s európskou legislatívou.
„Neviem si predstaviť, že by prešiel zákon o verejnom obstarávaní, kde by sme vedeli v mimoriadnych situáciách zadávať zákazky priamo. Potom by sme aj Višňové dali priamo,“ uviedol.
Zákon o verejnom obstarávaní aj európske smernice poznajú mimoriadny alebo núdzový stav, ale iba ako nepredvídateľný, čiže pri povodniach, zosuvoch pôdy, spadnutom moste.