Poslanci prerokujú vládny návrh zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete zrýchlene na aktuálnej schôdzi Národnej rady SR.
Opozícia návrh kritizovala
Schválili to v utorok pri hlasovaní o návrhu na skrátené konanie o tomto bode. Viacerí zástupcovia opozície kritizovali návrh na skrátené rokovanie o strategických investíciách ako neopodstatnený.
Vláda sa vo svojom programe zaviazala urýchliť zdĺhavú výstavbu strategických investícií, pričom navrhovaný zákon zefektívni tieto procesy.
Diaľničiari v tomto roku obnovia sedem mostov, investície navýšili na viac ako 20 miliónov eur
Ten upravuje podmienky na prípravu, uskutočňovanie a dokončovanie investičných projektov, o ktorých vláda SR rozhodne, že sú strategickou investíciou a ich realizácia je vo verejnom záujme.
Upravuje aj práva a povinnosti držiteľa osvedčenia o strategickej investícií, pôsobnosť štátnych orgánov či osobitosti povoľovacích a vyvlastňovacích konaní. Pôjde o investície financované z verejných zdrojov.
Hospodárske škody
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) v parlamente povedal, že návrh reflektuje na potrebu urýchliť prípravu a realizáciu významných investičných projektov.
Zároveň má umožniť prevziať európsku smernicu o zefektívňujúcich opatreniach na dosiahnutie pokroku pri realizácii transeurópskej dopravnej siete.
Európska komisia schválila 100-miliónovú investíciu, bude financovať druhú fázu výstavby diaľnice D1 pri Ružomberku
„Následky omeškania výstavby strategických projektov, ako aj omeškanej transpozície smernice predstavujú pre Slovenskú republiku významné hospodárske škody. V súvislosti s transpozíciou smernice už Európska komisia začala voči SR konanie o porušení zaslaním formálneho oznámenia,“ upozornil minister. Ak smernicu nepreberieme, komisia sa môže obrátiť na Súdny dvor Európskej únie, ktorý môže uložiť sankciu.
Nerozvinutá diaľničná sieť
Nedostatočne rozvinutá diaľničná sieť a technicky nevyhovujúce železničné trate podľa Jozefa Ráža dokážu investora pri rozhodovaní o umiestnení investícií odradiť.
KDH kritizuje návrh na zavedenie vlakového spojenia Kyjev - Košice, považuje to za mrhanie peniazmi
„Zvýšené náklady na dopravu a logistiku znižujú atraktivitu lokalít na podnikanie. Nedobudované dopravné koridory obmedzujú možnosti pre rozvoj obchodných vzťahov a znižujú príležitosti pre rast a expanziu podnikov,“ zdôvodnil návrh na zrýchlené rokovanie o navrhovanom zákone minister dopravy.
Tvrdí, že pre udržateľný hospodársky rast a posilnenie atraktívnosti Slovenska je nutné urýchliť realizáciu významných infraštruktúrnych projektov.
„Dôvodmi meškania realizácie sú najmä nevyhnutné majetkovo-právne vysporiadania, povoľovacie procesy, verejné obstarávania, ktoré sú neprimerane časovo náročné,“ dodal Jozef Ráž.