Zámer vybudovať vysokorýchlostnú trať spečatili ministri dopravy V4 podpísaním spoločnej deklarácie. Vlaky na rýchlostnej trati by mali premávať rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu.
Ministri dopravy krajín Visegrádskej štvorky (V4) v pondelok na Štrbskom Plese podpísali deklaráciu o spolupráci pri vybudovaní výsokorýchlostnej železničnej trate, ktorá má prepojiť členské štáty V4. Vlaky na rýchlostnej trati by mali premávať rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu.
Ambíciou V4 je konkurovať výstavbou trate leteckej doprave. Na financovaní výstavby by sa mali podieľať všetky krajiny, financovať by sa mala či už z národných rozpočtov alebo európskych zdrojov.
Výsledkom memoranda má byť zlepšenie dopravy v strednej Európe, ktorá je podľa ministra zahraničných vecí a obchodu Maďarska Pétera Szijjártóa v súčasnosti v žalostnom stave. „Doprava je jednou z vecí, ktorá je našou slabinou. Chýba nám železničné prepojenie so zvyškom Európy. Skutočnosť, že v dnešnej dobe trvá cesta vlakom z Varšavy do Budapešti jedenásť hodín, je smiešna. Výstavbou železnice sa tento čas skráti na tri a pol až päť hodín. Dopravné prepojenie štyroch hlavných miest V4 je pre našu krajinu prioritou. Už tento týždeň spustíme tender na vypracovanie štúdie na jej vybudovanie,“ dodal na tlačovej besede Szijjártó.
Projekt si vyžiada miliardy eur a desiatky rokov
Vysokorýchlostná sieť by mala spojiť hlavné mestá Varšavu, Prahu, Bratislavu a Budapešť. Spraviť z cestovania vlakom rýchlejší, pohodlnejší a hlavne preferovanejší spôsob dopravy je spoločným cieľom všetkých krajín V4. Tento ambiciózny projekt si však vyžiada miliardy eur a desiatky rokov.
„Keď zoberieme do úvahy, že výstavba diaľnic od začiatku plánovania až po samotnú realizáciu trvá aj desať rokov, viete si predstaviť rozsiahlosť tohto projektu. Trať bude viesť štyrmi krajinami, o to náročnejší proces to bude,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek. Na Slovensku sa podľa neho zvažuje výstavba trate na pilieroch z dôvodu výkupu pozemkov, ale aj ochranného pásma, ktoré sa vzťahuje na klasickú pozemnú železnicu. „Cenu diela si preto netrúfnem v tejto chvíli odhadnúť. Najskôr musíme spracovať štúdiu uskutočniteľnosti, na ktorej začneme pracovať ešte v tomto roku,“ uviedol Érsek.
V Bratislave by bola potrebná nová stanica
Slovenský minister zároveň dodal, že vybudovaním vysokorýchlostnej trate chcú konkurovať leteckej doprave. Ak by mala premávať cez Bratislavu, bolo by potrebné vybudovať novú stanicu. Nová trať by mala odbremeniť cesty aj od nákladnej dopravy. „Súhlasím s tým, že je potrebné naštartovať tento projekt čím skôr, my sme pripravení veľmi rýchlo reagovať. Verím, že jej výstavbou pomôžeme prispieť do balíčka mobility v Európe,“ povedal český minister dopravy Dan Ťok.
Ministri dopravy všetkých štyroch štátov okrem výstavby spoločnej rýchlostnej trate tiež hľadali možnosti zlepšenie financovania spoločných projektov prostredníctvom Európskej investičnej banky. Minister infraštruktúry Poľskej republiky Andrzej Adamczyk uviedol, že rýchla a bezpečná trať a memorandum je pre všetky krajiny V4 spečatením spolupráce, pričom verí, že bude inšpiráciou aj pre okolité štáty.