Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) vyzýva ministra hospodárstva Richarda Sulíka, aby nepokračoval v predaji podielov SAD a zvyšné akcie dal župám. Ako upozorňuje mimoparlamentná strana, štátny MH Manažment síce získal predajom podielov viac ako 7,5 mil. eur, no táto cena podľa nej z dlhodobého hľadiska neodzrkadľuje strategicko-spoločenský a ekonomický význam dopravných podnikov pre samosprávy a občanov.
Problémy v doprave
„Navrhujeme, aby boli zvyšné podiely bezplatne prevedené na samosprávne kraje ako objednávateľov výkonov v prímestskej autobusovej doprave. VÚC by tak mali väčšiu možnosť efektívne dohliadať na financovanie a riadenie verejnej dopravy,“ uviedol podpredseda KDH Igor Janckulík.
Cestujúci si môžu vydýchnuť. Autobusy v Bratislavskom kraji budú od pondelka opať jazdiť podľa grafikonu
Tento fakt podľa neho potvrdzujú aj nedávne problémy v prímestskej doprave v Bratislavskom a Žilinskom kraji, kde by pri takomto efektívnom spôsobe riadenia vlastníctva nemuselo dôjsť k dopravným problémom.
Odpredaj podielov štátu v dopravných spoločnostiach vyzerá podľa strany KDH ako skrytá privatizácia. „Takýto spôsob odpredaja zvyšných akcií SAD nezohľadňuje potrebu zabezpečiť dopravnú obslužnosť v regiónoch,“ konštatuje Janckulík.
Odpredaj majetku
Spoločnosť MH Manažment už avizovala, že plánuje pokračovať v postupnom odpredaji svojho majetku a majetkových podielov. V rámci toho potvrdila, že sa pripravuje aj predaj ďalších podielov v spoločnostiach SAD.
„V minulom roku sme odpredali minoritné podiely v SAD Prievidza, Dunajská Streda a Humenné, na rok 2022 zatiaľ nemáme určené, ktorými konkrétne budeme pokračovať, pracujeme však na tom,“ uviedla manažérka marketingu spoločnosti Andrea Devánová.
Prešovský kraj má platné zmluvy s autobusovými dopravcami a chce sa vyhnúť problémom, akým čelia v Bratislave
MH Manažment je od roku 2016 nástupcom zrušeného Fondu národného majetku. Jeho 100 % akcionárom je Ministerstvo hospodárstva SR. Hlavnou úlohou firmy je spravovanie majetkových podielov štátu v asi 40 podnikoch.