- aktualizované 3. júla 17:32
Inšpektorát práce v Žiline pri kontrole na stavbe úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec zistil nelegálne zamestnávanie. Podozrivé z nelegálneho zamestnávania sú štyri kontrolované subjekty, pre ktoré vykonávali pravdepodobne nelegálnu prácu viaceré osoby pochádzajúce zo Slovenska a z Ukrajiny.
Skontrolovali aj živnostníkov
Informoval o tom vo štvrtok Národný inšpektorát práce (NIP). Inšpektori počas akcie na stavbe v stredu 3. júla skontrolovali celkom 92 podnikateľských subjektov, z toho 36 spoločností s ručením obmedzeným a 56 živnostníkov.
Ak sa preukáže porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, inšpektorát práce uloží pokutu zamestnávateľovi alebo fyzickej osobe od dvetisíc do dvestotisíc eur a ak ide o nelegálne zamestnávanie dvoch a viac fyzických osôb súčasne, tak najmenej päťtisíc eur.
Európska investičná banka pozastavila financovanie na stavbe D4 v rámci PPP projektu
„Inšpektorát práce v Žiline bude v letných mesiacoch vo zvýšenej miere vykonávať kontroly s obdobným zameraním,“ upozornil hlavný inšpektor práce žilinského inšpektorátu práce Rudolf Kubica. Pri kontrolnej akcii na stavbe diaľnice asistovali príslušníci oddelenia cudzineckej polície Policajného zboru v Žiline a obvodného oddelenia polície v Čadci.
Celospoločenský problém
Nelegálna práca a nelegálne zamestnávanie sú podľa NIP celospoločenský problém, keďže majú negatívny dopad na zamestnancov, podnikateľské prostredie i na celú spoločnosť, ktorá stráca na nezaplatených daniach a odvodoch. Nelegálna práca podľa NIP navyše znamená zvýšenú nezamestnanosť.
„Osoby, ktoré pracujú nelegálne, sa vystavujú problémom, napríklad s nárokom na mzdu, stravovanie, zákonom stanovenú maximálnu výmeru pracovného času, minimálnu výmeru oddychu, či na dovolenku. Riskujú aj problémy pri uplatňovaní si nároku na dôchodok, čo si však často uvedomia až neskôr,“ uviedol hovorca NIP Ladislav Kerekeš.
Tunel Prešov prerazili v predstihu, podľa Érseka nemeškajú a obchvat by mali dokončiť včas
Ako dodal, zamestnávatelia, ktorí nelegálne zamestnávajú, krivia rovnosť podmienok na podnikanie, deformujú trh a zároveň sa vystavujú vysokým pokutám a ďalším sankciám, vrátane zrušenia živnostenského oprávnenia.
Diaľničiari odmietajú porušovanie zákona
Ministerstvo dopravy a výstavby SR sa k téme nechcelo vyjadriť a odporučilo obrátiť sa na Národnú diaľničnú spoločnosť, ktorá zastrešuje priebeh prípravy a výstavby diaľnic.
Výstavba diaľnic na Slovensku trvá päťdesiat rokov, ich dokončenie je v nedohľadne
„Národná diaľničná spoločnosť dôrazne odmieta akékoľvek porušovanie zákona zo strany NDS. Zodpovednosť za pracovnoprávne vzťahy na stavbe nesie výhradne zhotoviteľ stavby a NDS nemá právo do pracovnoprávnych vzťahov zasahovať,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
„NDS, samozrejme, víta aktivitu inšpektorátu práce a je pripravená poskytnúť súčinnosť pri kontrolách na stavbách, ktoré odovzdala zhotoviteľom na realizáciu diaľničných úsekov,“ dodala Michalová.
Kontrola stále prebieha
Spoločnosť Strabag, vedúci člen zhotoviteľa stavby D3, reagovala, že kontrola príslušných orgánov stále prebieha, preto nemôže konkretizovať predmet šetrenia.
„Zhotoviteľ má eminentný záujem vzniknutú situáciu vyriešiť a za týmto účelom poskytuje plnú súčinnosť činným orgánom. Ak sa potvrdí porušenie povinností, sme pripravení vyvodiť voči dotknutému subjektu patričné dôsledky,“ informovala agentúru SITA vedúca oddelenia komunikácie Strabagu Ivana Gregorová.
Zruženie podľa firmy dodržiava najvyššie štandardy v súlade so zmluvnými podmienkami s NDS a platnou legislatívou. „Je tu priama kontrola kmeňových zamestnancov a zmluvne zakotvená povinnosť kontroly dodržiavania legislatívnych povinností pod hrozbou sankcií voči subdodávateľom,“ poznamenala Gregorová.
Investorom stavby D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec v dĺžke 5,7 kilometra je Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS). Hlavným zhotoviteľom je združenie firiem Strabag, s. r. o. (vedúci člen), PORR, s. r. o., a Hochtief CZ, a. s. Stavebné práce na úseku za zmluvnú cenu vyše 239 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty sa začali koncom roka 2016 a majú byť hotové v závere roka 2020.
Stavebný dozor zabezpečujú firmy BUNG Slovensko, s. r. o., a INFRAM SK, s. r. o. Výstavba D3 je spolufinancovaná zo zdrojov Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.
Agentúra SITA oslovila aj spoločnosť Strabag.