Poslanec Miroslav Ivan v úvodnom vystúpení pri odvolávaní ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka povedal, že v dohode o ukončení zmluvy o dielo so zhotoviteľom na stavbe D1 s tunelom Višňové ustúpil iba štát.
Hlavným dôvodom, prečo opozícia navrhla vysloviť nedôveru ministrovi dopravy a výstavby Arpádovi Érsekovi, je problematická stavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové.
Poslanec Miroslav Ivan (SaS) v úvodnom vystúpení na mimoriadnej 44. schôdzi o odvolávaní ministra dopravy informoval, že v dohode o ukončení zmluvy o dielo so zhotoviteľom ustúpil iba štát.
„Umožnil zhotoviteľovi odísť zo stavby prakticky bez finančných postihov a ešte k tomu nás, daňových poplatníkov zaviazal odkúpiť zariadenie staveniska, ktoré tam zhotoviteľ zanechal. K tomu ešte náklady na bezpečnostné opatrenia a stráženie stavby až do prevzatia staveniska novým zhotoviteľom,“ upozornil Ivan. Finančné požiadavky, ktoré počas výstavby vzniesol zhotoviteľ, podľa neho stále posudzuje komisia pre riešenie sporov a nie je vylúčené, že ich aj tak zaplatí štát.
Ciest v nevyhovujúcom stave pribúda
„Prakticky všetky diaľničné úseky, ktoré vo svojom funkčnom období zdedil, meškajú a hoci je ministrom dopravy od 31. augusta 2016, nedokázal meškaniu nijako zabrániť. Informovanosť občanov – daňových poplatníkov o tom, kedy budú tieto úseky naozaj hotové a čo je príčinou zdržania, chýbajú,“ povedal Ivan o návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy z iniciatívy liberálov.
Cesty prvej triedy, ako hlavná cestná infraštruktúra, podľa opozície pod vedením ministra dopravy neustále chátrajú a každý rok sa zvyšuje podiel úsekov v nevyhovujúcom, alebo havarijnom stave.
Narastá tiež počet mostov na cestách I. triedy v havarijnom stave a podľa poslancov je len otázkou času, kedy kolaps jedného z nich zapríčiní absolútny dopravný kolaps na cestách. Ako ďalej vyplýva z návrhu poslancov, na opravy ciest I. triedy ide ročne zhruba 50 miliónov eur, čo spôsobuje ich trvalé chátranie.
Vláda podporila ministra dopravy
S nesúhlasným stanoviskom vlády k návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy oboznámila poslancov ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná.
Pôsobenie Érseka vo funkcii považuje vláda za mimoriadne kvalitné a plne ho podporuje v úsilí plniť programové vyhlásenie vlády. Minister Érsek podľa vlády vyriešil niekoľko kritických situácií, naštartoval viacero dôležitých diaľničných stavieb a intenzívne pracuje na zlepšení stavu ciest prvej triedy aj mostov.
„Prispel k rozvoju železničnej dopravy a hľadá možnosti ako podporiť alternatívne druhy dopravy. Pod jeho vedením je Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) najlepší spomedzi všetkých operačných programov na Slovensku a v čerpaní je aj nad priemerom všetkých operačných programov v celej Európskej únii,“ uviedla Matečná.
Začaté stavby za Érseka idú podľa plánu
Počas pôsobnosti Érseka na čele rezortu dopravy boli podpísané zmluvy na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ – Prešov, juh, D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Všetky tieto stavby pokračujú podľa plánu a mali by byť dokončené načas, z toho úsek Budimír – Bidovce ešte do konca tohto roka.
„Okrem toho sa začali súťaže na výstavbu rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná, R4 Prešov sever I. etapa, R2 Košice Šaca – Košice Oľšany II etapa, R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Výstavba je tak strategicky rozložená do všetkých kútov Slovenska, pričom prioritne sa riešia kritické úseky, ktoré boli technicky pripravené na výstavbu,“ dodala Matečná.