Na začatie rekonštrukčných prác výpravnej budovy Hlavnej stanice Bratislava je potrebné najskôr vypracovať architektonicko-urbanistickú súťaž. Pre agentúru SITA to uviedol hovorca Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Michal Lukáč. Samotná rekonštrukcia celej bratislavskej hlavnej stanice pozostáva z dvoch častí. Práce na tej prvej, menej viditeľnej časti, ktorou je zvýšenie kapacity stanice, by sa mohli začať v roku 2025, predpokladá ŽSR.
Komplexná výmena zastaralých častí
Prvá časť obnovy hlavnej stanice sa týka samotnej infraštruktúry. Ide o komplexnú rekonštrukciu koľají, výhybiek, predĺženie nástupíšť, výmenu zastaralých častí zabezpečovacieho zariadenia a podobne. Druhou častou obnovy je rekonštrukcia výpravnej budovy stanice.
„Tu je snahou ŽSR, aj v spolupráci s Magistrátom hlavného mesta, riešiť nielen samotnú výpravnú budovu, ale aj predstaničné námestie,“ uviedol Lukáč s tým, že sa v spolupráci s magistrátom ŽSR snažia čo najskôr pripraviť architektonicko-urbanistickú súťaž návrhov na revitalizáciu stanice i predstaničného námestia.
Tkáč skončil na poste šéfa ŽSR, správna rada vyhovela ministrovi Érsekovi
Potrebu zvýšenia kapacity hlavnej stanice potvrdila aj štúdia realizovateľnosti. „V súčasnosti ŽSR pripravujú súťažné podmienky pre spravovanie analýzy vplyvu stavby na životné prostredie,“ vysvetlil Lukáč s tým, že hneď po analýze nasleduje vypracovanie projektovej dokumentácie a potom samotná realizácia, ktorej začiatok predpokladajú na rok 2025.
Hanba v očiach turistov
Termín začatia prác na samotnej budove hlavnej stanice nie je známy, keďže k dispozícii ešte nie je vypracovaná architektonicko-urbanistická súťaž.
„Tento priestor je hanbou nielen v očiach turistov, ale aj Bratislavčanov,“ reagoval hovorca Bratislavy Peter Bubla. Mesto so ŽSR rokuje o spoločnom postupe pri riešení budovy hlavnej stanice, predstaničného námestia aj pešieho prepojenia z hlavnej stanice na zastávku mestskej hromadnej dopravy Sokolská na Pražskej ulici. „Naším zámerom aj v spolupráci so ŽSR je hlavnú stanicu a okolitý priestor už konečne riešiť, nielen o tom hovoriť,“ dodal Bubla na záver.
Slovenské železnice chcú zdvojnásobiť počet vypravených vlakov, podmienkou je modernizácia tratí
Agentúra SITA oslovila aj investora Igora Balla, ktorý zastupoval firmy Transprojekt, Intermont či I.P.R. Slovakia a ktorý vedie s mestom Bratislava súdny spor pre predĺženie lehoty na uskutočnenie investičného projektu týkajúceho sa rekonštrukcie hlavnej stanice.