Historickú železničnú stanicu v Kežmarku zrekonštruujú za takmer dva milióny eur. Práce budú zamerané predovšetkým na komplexnú obnovu strechy a bleskozvodu, potrvajú dvanásť mesiacov. Budova, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou, čakala na obnovu niekoľko rokov.
Poškodená strešná krytina
Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža je hlavným cieľom rekonštrukcie odstránenie nevyhovujúcej a poškodenej strešnej krytiny, ktorá spôsobuje zatekanie a poškodzuje tak interiér výpravnej budovy. Uviedol to v pondelok počas odovzdania staveniska zhotoviteľovi.
Železničná stanica v Žiline prechádza modernizáciou. Cestujúci musia počítať s náhradnou dopravou aj uzatvorením nástupíšť
Viac ako storočná budova je zapísaná v Ústrednom zozname pamiatkového fondu a nachádza sa v ochrannom pásme Pamiatkovej rezervácie Kežmarok. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) budú práce vo výške takmer 1,99 milióna eur bez DPH financovať z vlastných zdrojov.
Zachovanie historickej hodnoty
Ako priblížil riaditeľ odboru investorského ŽSR Štefan Sedláček, okrem strešnej krytiny a bleskozvodu, budú práce zamerané aj na opravu fasády, vitráží okien vo vestibule, ale aj výmenu dlažby pod perónovým prístreškom či okien a dverí. Projekt prispeje k zlepšeniu tepelnoizolačných vlastností budovy, čo následne povedie k úsporám energií a zníženiu prevádzkových nákladov. Rovnako pribudne nový kamerový systém i hlasovo-vizuálny informačný systém.
Cestujúci, pripravte sa na výluky v železničnej doprave. Viaceré vlaky nahradia autobusy
Cieľom rekonštrukcie je nielen zachovanie historickej hodnoty budovy, ale aj zlepšenie estetického vzhľadu, bezpečnosti a funkčnosti železničnej stanice pre cestujúcich a zamestnancov. Práce sú naplánované tak, aby minimalizovali obmedzenia pre cestujúcich a zabezpečili plynulý chod železničnej dopravy.
Obnova ďalších staníc
Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako v pondelok pripomenul, že na pláne je obnova aj ďalších železničných staníc, spomenul Vrútky, Trnavu, Čadcu, Čiernu nad Tisou, či Žilinu. Primátor Kežmarku Ján Ferenčák poukázal na význam stanice, ktorá v čase svojho vybudovania bola najkrajšou železničnou stanicou v Uhorsku, pričom ju označil za klenot železníc.
Vlaková doprava medzi Slovenskom a Českou republikou cez Čadcu je sprevádzkovaná, cestujúci však musia počítať s meškaniami
„Podpísal sa však na nej zub času. Najhoršie je, že zateká strecha. Ak by sa nepristúpilo k tejto rekonštrukcii, obávam sa, že o niekoľko rokov by hrozilo jej zatvorenie,“ poznamenal. V budúcnosti však bude podľa jeho slov potrebné zrekonštruovať aj priestranstvo pred budovou stanice vrátane parkoviska.
Železničnú trať medzi Kežmarkom a Popradom slávnostne otvorili v decembri 1889, dvakrát denne tam premávali zmiešané vlaky pre osobnú a nákladnú dopravu, pričom cesta do Popradu trvala 41 minút. Stanicu predstavovala v tom čase malá prízemná budova. Budova železničnej stanice, aká je známa dnes, bola postavená v secesnom štýle v rokoch 1914 až 1916 ako najmodernejšia stavba svojho druhu v Uhorsku. Národnou kultúrnou pamiatkou je od roku 1981.