Ak budú ministerstvá vrátane ministerstva dopravy míňať svoje zdroje neefektívne, bude táto neefektívnosť zohľadnená pri vyhodnotení ich hospodárenia a následne sa premietne aj do pridelenia ďalších zdrojov.
Konštatoval to vo štvrtok rezort financií v súvislosti s upozornením Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) na neefektívnosť pri nákupe 15 dieselových motorových jednotiek a štyroch poschodových elektrických jednotiek zo strany Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Ak ministerstvo dopravy a ZSSK budú v spornom nákupe vlakových súprav pokračovať napriek negatívnemu hodnoteniu ÚHP, žiada si to podľa ministerstva financií diskusiu o argumentoch, ktoré k tomuto rozhodnutiu vedú.
Záväzok z programového vyhlásenia vlády
„V Programovom vyhlásení vlády sme predsa jasne deklarovali, že vláda bude dôsledne realizovať opatrenia revízií výdavkov a uplatňovať princípy hodnoty za peniaze pri každom dôležitom rozhodnutí. Hodnota za peniaze totiž nie je pre nás žiadny folklór, ale základný princíp nakladania s verejným zdrojmi,“ uviedol rezort financií.
Plánovaný nákup nových vozňov je neefektívny, negatívne by vplývali aj na životné prostredie
Nákup 15 dieselových motorových jednotiek a štyroch poschodových elektrických jednotiek ZSSK je ekonomicky neefektívny. Tvrdí to ÚHP pri rezorte financií, podľa ktorého projekt nemá vysoký prínos pre čo najviac cestujúcich. Modernizáciu vlakov a zvyšovanie komfortu cestovania na železniciach síce považuje ministerstvo financií za dôležité, ale má ísť o dobre zvolené investície. „Pri obmedzených zdrojoch je dôležité, aby projekty prinášali čo najvyššiu hodnotu za peniaze a priniesli rozvoj dopravy, ktorý je finančne udržateľný, a to bez ohľadu na to, či sú financované z eurofondov alebo zo štátneho rozpočtu,“ dodáva ÚHP.
Železničná spoločnosť Slovensko má záujem o diskusiu s ÚHP a ministerstvom financií. Ako uviedol pre agentúru SITA Tomáš Kováč, hovorca ZSSK, podstata nedorozumení pri kritizovaných projektoch je v tom, že údaje, ktoré používa ÚHP pre svoje výpočty, nie sú úplne korektné. Z toho vyplývajú aj nesprávne závery hodnotenia. ZSSK nepovažuje za pravdivé tvrdenia o neefektívnosti realizácie projektov. Postupy uplatnené v CBA (analýza nákladov a prínosov) pre uvedené projekty zodpovedali aktuálnej metodickej príručke k tvorbe CBA v rámci predkladania investičných projektov v oblasti dopravy pre programové obdobie 2014 – 2020. ZSSK tvrdí, že bude vždy postupovať v súlade s metodikou, ktorá je platná v danom čase.
Staré vlaky môžu byť dobré
V prípade dieselových vlakov ZSSK navrhla kúpiť z eurofondov vlaky pre neelektrifikované trate severného Slovenska, ako sú Kraľovany – Trstená, Čadca – Makov, Poprad – Tatranská Lomnica – Plaveč – Muszyna, Žilina – Rajec. Veľmi staré vlaky modernizované koncom minulého storočia by spoločnosť vyradila. „Argumentačná línia ÚHP vedie najmä líniou, či nám treba na tieto trate toľko kusov vlakov a či netreba inde iné vlaky viac. A či tie staré vlaky, čo chce ZSSK v roku 2023 vyradiť, nebudú ešte náhodou dobré. Názor ZSSK je, že potrebujeme všetkých 15 vlakov a staré, ako napríklad rad 812, chceme vypustiť z prevádzky. Rozdielny prístup vyplýva aj z nášho predpokladu postupného nárastu výkonov v regióne,“ dodáva Tomáš Kováč.
Novododané vlaky nahradia v prevažnej miere dnes prevádzkované MJ r. 813/913, ktoré budú presunuté na menej frekventované trate, kde sú prevádzkované motorové vozne (MV) r. 812 a 811 a prívesné vozne (PV) r. 011 na tratiach Margecany – Červená Skala, Prešov – Humenné, Michaľany – Trebišov, Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany, Zlaté Moravce – Úľany nad Žitavou a Fiľakovo – Brezno. Dodaním nových dieselových vlakov sa zruší 10 kusov MV 811, ktoré boli vyrobené rekonštrukciou prívesných vozňov r. 011 v rokoch 1996 –1999. Zruší sa aj 20 kusov MV radu 812 z celkového počtu 64 kusov, ktoré vznikli modernizáciou MV r. 810 v rokoch 2002 – 2004, ako aj 28 kusov PV r. 011, vyrobené v rokoch 1996 – 1999.