Plánovaný nákup nových vozňov je neefektívny, negatívne by vplývali aj na životné prostredie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac ako dvadsať rokov bez zásadných investícií do majetku, ale i do ľudského potenciálu, má podľa národného vlakového dopravcu svoje hranice a trpezlivosť dochádza všetkým.
Foto: ilustračné, slovakrail.sk
  • aktualizované 28. januára, 16:01

Nákup 15 dieselových motorových jednotiek a štyroch poschodových elektrických jednotiek Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) je ekonomicky neefektívny, tvrdí to Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) pri rezorte financií, podľa ktorého projekt nemá vysoký prínos pre čo najviac cestujúcich.

Modernizáciu vlakov a zvyšovanie komfortu cestovania na železniciach síce považuje ministerstvo financií za dôležité, ale má ísť o dobre zvolené investície. „Pri obmedzených zdrojoch je dôležité, aby projekty prinášali čo najvyššiu hodnotu za peniaze a priniesli rozvoj dopravy, ktorý je finančne udržateľný, a to bez ohľadu na to, či sú financované z eurofondov alebo zo štátneho rozpočtu,“ dodáva ÚHP.

ÚHP je presvedčený, že predmetný nákup nie je efektívny, keďže pomer prínosov a nákladov je 0,69. Navyše prináša negatívne dopady na životné prostredie, lebo nové súpravy zvyšujú spotrebu nafty o viac ako 100 percent. Má okrem toho nízke využitie súprav a problematická je aj ich kapacitná predimenzovanosť.

Počas špičky nebudú stačiť

Podľa útvaru nové dieselové súpravy majú jazdiť aj na elektrifikovaných tratiach, pričom nové súpravy majú nahradiť súpravy z rokov 2010 až 2017. Cena je vyššia o 13 miliónov eur (+ 24 percent) v porovnaní s podobnými nákupmi. Alternatívne je možné ušetriť až 45 miliónov eur, a to nákupom ľahkých motorových jednotiek, alebo cieľ projektu splniť aj bez investícií lepším využívaním modernizovaných vlakov ZSSK.

Pri nákupe štyroch poschodových elektrických jednotiek podľa útvaru chýba jasná koncepcia projektu a väzba na skutočné potreby ZSSK. Projekt má nahradiť 40 modernizovaných rýchlikových vozňov novými ucelenými súpravami s nižšou kapacitou o 15 – 28 percent.

„Počas špičky nebudú nové súpravy kapacitne stačiť,“ zdôrazňuje útvar s tým, že cena súprav je navyše vyššia o 15 miliónov eur (+ 20 percent) v porovnaní s podobnými nákupmi. Cenu nadhodnocuje neefektívna objednávka malej série vozidiel, keďže ide len o štyri kusy. Podľa útvaru alternatívou môže byť nákup štyroch rušňov, štyroch riadiacich vozňov a 28 modernizovaných vozňov, pričom úspora by dosiahla 21 miliónov eur bez kapacitných problémov.

Rušňom končí životnosť

Podľa ÚHP je potrebná verejná stratégia rozvoja ZSSK, ako aj stredno a dlhodobý plán ministerstva dopravy týkajúci sa úpravy cestovného poriadku, posilňovania či útlmu liniek a liberalizácie dopravy.

V spolupráci so železničnou spoločnosťou sme vypracovali prehľad o tom, ako plánované nákupy nových vlakov ovplyvnia prevádzku, kde budú jazdiť a koľko starých vlakov sa vďaka nim vyradí. Nepriaznivá situácia zostane najmä pri elektrických rušňoch a vozňoch v prímestskej doprave. Takmer polovica elektrických rušňov sa blíži ku koncu životnosti. ÚHP preto odporúča investovať najmä do modernizácie elektrických vlakov, ktoré vozia približne 80 percent cestujúcich na Slovensku,“ dodáva útvar.

Neefektívne výdavky ovplyvnia ministerstvo

Ak budú ministerstvá vrátane ministerstva dopravy míňať svoje zdroje neefektívne, bude táto neefektívnosť zohľadnená pri vyhodnotení ich hospodárenia a následne sa premietne aj do pridelenia ďalších zdrojov. Konštatoval to vo štvrtok rezort financií v súvislosti s upozornením Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) na neefektívnosť pri nákupe vozňov zo strany Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Ak ministerstvo dopravy a ZSSK budú v spornom nákupe vlakových súprav pokračovať napriek negatívnemu hodnoteniu ÚHP, žiada si to podľa ministerstva financií diskusiu o argumentoch, ktoré k tomuto rozhodnutiu vedú.

„V Programovom vyhlásení vlády sme predsa jasne deklarovali, že vláda bude dôsledne realizovať opatrenia revízií výdavkov a uplatňovať princípy hodnoty za peniaze pri každom dôležitom rozhodnutí. Hodnota za peniaze totiž nie je pre nás žiadny folklór, ale základný princíp nakladania s verejným zdrojmi,“ uviedol rezort financií.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRÚHP Útvar hodnoty za peniazeZSSK Železničná spoločnosť Slovensko