Predchádzajúci minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) považuje otvorenie časti úsekov rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy za pozitívne pre región Žitného ostrova, hoci v rámci PPP projektu ide len o polovicu z ich celkovej plánovanej dĺžky 59 kilometrov.
Predpokladá, že aj čiastočné sprevádzkovanie R7 a D4 pomôže cestnej doprave na vyťaženej ceste prvej triedy medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou.
„Cesta číslo 63 je jedna z najfrekventovanejších na Slovensku, s veľkým počtom smrteľných nehôd. Ľuďom je už zle z toho, že musia čakať každý deň jeden a pol hodiny smerom tam a naspäť.“ povedal Érsek v nedeľu médiám na otvorení R7 a D4. Pomohlo podľa neho aj nedávne otvorenie zrekonštruovanej Vinohradníckej cesty, tzv. opileckej, do Bratislavy.
Érsek vytkol aj jednu chybu
V súvislosti s plánovaným napojením budúcej D4 na súčasnú D1 neďaleko hlavného mesta exminister dopravy označil za chybu, že výstavba križovatky s privádzačmi bola rozdelená medzi koncesionára projektu D4R7 Zero Bypass Limited a Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. (NDS). Myslí si, že by bolo efektívnejšie, keby ju zabezpečil jeden subjekt.
Dlhoočakávané úseky R7 a D4 sa otvárajú, motoristi po nich môžu ísť takmer 30 kilometrov (foto)
„Škoda, že to nebolo zahrnuté v jednom projekte. Nie je veľký časový priestor na to, aby sa to spravilo,“ uviedol Érsek.
Diaľnica stojí o niekoľko miliónov viac
Bývalý šéf rezortu dopravy vyslovil počudovanie aj nad tým, prečo sa v rámci križovania bude dvíhať terajšia D1 nad budúcu D4 a nie naopak. To sa podľa neho treba spýtať bývalého starostu bratislavskej mestskej časti Vajnory Jána Mrvu.
„Diaľnica stojí o 40-50 miliónov eur viac. Je na zváženie aj táto skutočnosť. Dovtedy sme sa naťahovali, kým sa dalo, lebo nechceli vydať stavebné povolenie ako obec,“ upozornil Érsek. Myslí si, že stavbári dokážu dokončiť prepojenie D4 a D1, podľa neho netreba z toho robiť „kovbojku“.
Otvoria dlhoočakávanú rýchlostnú cestu R7 aj úsek diaľnice D4
„Je škoda, že to nerobí koncesionár, že to bolo vyňaté z projektu a musíme dvíhať diaľnicu, ktorá už je hotová,“ dodal Érsek. Motoristi na D1 pre križovanie s D4 a napájacie cesty budú musieť počítať s dopravnými obmedzeniami a obchádzkovými trasami.
R7 by pred voľbami neotvoril
Érsek nechcel, aby R7 otvárali pred februárovými parlamentnými voľbami, aj keby bola hotová. Pôvodne ju chceli odovzdať do predčasného užívania na prelome marca a apríla, čo oddialila výmena vlády a tiež opatrenia proti koronavírusu.
Spoločnosť D4R7 Construction už má povolenia na predčasné užívanie úsekov R7 a časti D4
„Nebol by som to otváral, aj keby holuby padali. Aby nepovedali, že s tým robím kampaň. Čím skôr by to bolo, tým by to bolo lepšie. Dúfam, že ľudia už budú od pondelka pokojnejší, aj keď to nie je stopercentný stav,“ podotkol exminister dopravy. Predpokladá, že vodiči od Dunajskej Stredy a Šamorína budú do Bratislavy využívať R7, z Dunajskej Lužnej a Rovinky ešte cestu I. triedy 63.
Prípravu a výber koncesionára PPP projektu pre D4 a R7 zabezpečilo ešte vedenie ministerstva dopravy a výstavby v čase ministra Jána Počiatka (Smer-SD), počas druhej vlády Roberta Fica.
Zmluvu s koncesionárom už podpísal v máji 2016 vtedajší minister dopravy Roman Brecely (Sieť) na začiatku fungovania predošlej pôvodnej vládnej koalície Smer-SD, SNS, Most-Híd, Sieť.
Érsek bol v čase podpisu koncesionárskej zmluvy štátnym tajomníkom ministerstva dopravy, po odchode Siete z koalície sa koncom augusta 2016 stal ministrom dopravy a bol ním až do marca 2020, keď sa po parlamentných voľbách jeho nástupcom stál Andrej Doležal (nominant Sme rodina).