S väčšou podporou nákladnej železničnej dopravy, resp. s prepravou tovarov viac po železnici ako po cestách v kamiónoch by súhlasilo 94 percent respondentov ankety o vnímaní železničnej dopravy na Slovensku.
Za bolo určite 54 percent a skôr áno 40 percent z opýtaných. Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý uskutočnila agentúra Median SK 21. až 27. apríla na vzorke 1 004 dospelých účastníkov pre Asociáciu železničných dopravcov Slovenska (AROS).
Infraštruktúra je zanedbaná
Takmer tretina oslovených osôb si myslí, že súčasná podpora nákladnej železničnej dopravy zo strany štátu by mala byť dvakrát vyššia ako doteraz. Pätina respondentov sa vyslovila za päťnásobný nárast podpory, 10 percent je za to, aby sa zvýšila desaťkrát.
Podľa takmer pätiny by podpora mala zostať na určenej úrovni, jedno percento je za jej zníženie, pričom zhruba pätina ľudí nevedela alebo nechcela odpovedať.
Železniční nákladní dopravcovia pozvali Doležala za okrúhly stôl, problémov stále pribúda a riešenia žiadne
Na podporu železničnej infraštruktúry, ktorú štát dlhodobo zanedbával, je podľa jednej z otázok v prieskume v súčasnosti určených 250 mil. eur. Stav infraštruktúry má vplyv na úroveň železničnej osobnej a nákladnej dopravy.
Zníženie kamiónovej dopravy na slovenských cestách by privítalo 90 percent populácie. Vyslovilo sa za to určite 55 percent a skôr áno 35 percent účastníkov prieskumu.
Niektorí sú za úplný zákaz
Súhlasili s tým najmä osoby vo veku 50 až 59 rokov a ľudia v mestách a obciach s 5-tisíc až takmer 20-tisíc obyvateľmi. Proti zníženiu nákladnej cestnej dopravy bolo 6 percent a 4 percentá opýtaných sa nevyjadrili.
Podľa 53 percent z tých, ktorí sú za zníženie počtu kamiónov na cestách, by sa mal tento druh prepravy obmedziť o polovicu, 38 percent je za zníženie o tretinu a 5 percent podporuje jej úplný zákaz. Zvyšné 4 percentá osôb neuviedli názor.
Doležal chápe protesty nákladných dopravcov, železničná infraštruktúra je v katastrofálnom stave
Za zníženie kamiónovej dopravy sú hlavne ľudia vo veku 40 až 59 rokov, s nižším dosiahnutým vzdelaním alebo obyvatelia Nitrianskeho kraja.
Za úplný zákaz sú častejšie ženy, osoby s nižším vzdelaním, obyvatelia východného Slovenska, resp. väčších a najväčších miest.
Štát žiadajú o zvýšenie podpory
Výsledky prieskumu poskytla Asociácia železničných dopravcov Slovenska, ktorá tento týždeň protestovala proti podmienkam nákladnej železničnej dopravy a žiada štát o zvýšenie jej podpory so zámerom presunu časti prepravy tovaru z ciest na železnice.
SR sa zaviazala v Bielej knihe Európskej únie previesť 30 percent prepráv tovaru nad 300 kilometrov z ciest na železnice do roku 2030 a tento podiel zvýšiť na 50 percent do roku 2050.
Podiel cestnej a železničnej nákladnej prepravy v roku 2011 bol 76 ku 21 percentám, v roku 2020 sa zvýšil v prospech cestnej dopravy na 80 k 18 percentám.