Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) zistil v povoľovaní a používaní dronov závažné riziká, ktoré môžu mať dopad na bezpečnosť obyvateľov i ochranu objektov kritickej infraštruktúry štátu.
Zistenia odovzdali vláde
Na základe poznatkov už v príprave kontroly prevádzkovania bezpilotných lietadiel kontrolóri rozhodli, že v audite nebudú pokračovať a odovzdajú vysoko aktuálne zistenia vláde. Tá má podľa predsedu NKÚ Ľubomíra Andrassyho rozhodnúť ako ďalej, aké legislatívne zmeny je potrebné pripraviť a ako nastaviť manažment tohto nového, bezpečnostne veľmi citlivého problému.
Popradské letisko vlani hospodárilo so stratou vo výške viac ako 700-tisíc eur, dôvodov je podľa nového riaditeľa hneď niekoľko
Konflikt na Ukrajine ukazuje, ako je možné používať bezpilotné lietadlá nielen pre rozvoj spoločnosti, ale aj riešenie mimoriadnych situácií či vedenie vojnového konfliktu.
Predstavujú bezpečnostné riziko
Drony sú podľa kontrolórov bezpečnostným rizikom z hľadiska prevádzky kritickej infraštruktúry štátu, napríklad pre letiská, jadrové elektrárne či vodné zdroje.
Lančarič zdôvodnil svoje rozhodnutie odvolať šéfa NDS a povedal, že po odchode z ministerstva nechce sedieť doma
„Štát napriek tomu, že ešte v roku 2019 identifikoval významné problémy priamo súvisiace s povoľovaním, prevádzkou či kontrolou dronov, len formálne poveril policajný zbor vypracovaním strategického dokumentu, ktorý dodnes nebol rozpracovaný do akčných plánov,“ upozornil Andrassy.
Ako podotkol, akčné plány by sa mali týkať napríklad účinnej ochrany pred neoprávneným používaním bezpilotných lietadiel, sprísnenia procesu povoľovania alebo sankcionovania za nerešpektovanie jasných pravidiel.
Štát nestíha reagovať na zmeny
Národní kontrolóri konštatujú, že slovenské štátne inštitúcie nestíhajú reagovať na zásadné zmeny a dynamický technologický vývoj, ktorý priamo súvisí s využívaním bezpilotných lietadiel.
Zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti a Slovenskej správy ciest nie je aktuálne, tvrdí premiér Fico (video)
„Aktuálne je naša krajina poslednou zo všetkých členských štátov Európskej únie, ktorá neprebrala do národnej legislatívy európske nariadenie o pravidlách a postupoch prevádzky bezpilotných lietadiel. Nový vládny kabinet by preto mal aktívne konať, aby Slovensko nebolo vystavené sankčnému konaniu zo strany Európskej komisie,“ uviedol predseda NKÚ.
Podľa neho treba jednoznačne určiť, ktoré ministerstvo bude gestorom pre túto oblasť a začne koordinovať aktivity, aby bezpečnostné rizika boli čo najviac minimalizované.
Chýbajú registre majiteľov
Najzásadnejšia časť z nariadenia Európskej komisie, ktorá na Slovensku chýba, sú podľa NKÚ registre majiteľov dronov. Aj preto štátne inštitúcie nevedia v prípade akéhokoľvek incidentu s bezpilotnými lietadlami včasne uplatniť princíp objektívnej zodpovednosti.
Fico kritizuje stav plánu obnovy, podľa neho by malo na ekologickú verejnú dopravu pritiecť viac peňazí
Národný systém je postavený len na osobnej zodpovednosti pilotov. Ak si fyzická osoba nesplní zákonnú povinnosť a nezaregistruje sa, pri súčasnom nastavení kontrolných mechanizmov ju nie je možné identifikovať.
Problematika dronov je na Slovensku roztrieštená medzi takmer desiatku inštitúcií, ktoré nemajú jedného silného koordinátora a legislatívne je táto agenda upravená vo viacerých zákonoch.