Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) v spolupráci s dodávateľom informačného a tarifného systému realizuje viaceré úpravy pre zlepšenie fungovania a lepšiu orientáciu cestujúcich.
Pracuje na vylepšeniach týkajúcich sa interiérových LCD monitorov, ktoré má aktuálne inštalovaných 40 vozidiel. Pribudnúť majú aj novinky v podobe zasielania textových správ a možnosti online platieb priamo vo vozidle.
Monitory prepojené s vozidlom
Ako informoval hovorca DPMP Vladimír Tomek, dopravca má aktuálne v prevádzke 25 trolejbusov a 15 autobusov, ktoré už sú vybavené LCD monitormi, slúžiacimi na zobrazovanie rôznych informácií a oznamov.
Nákladovosť mýtneho systému sa výrazne zníži. Kedy pocítia zmeny dopravcovia?
Vo všetkých autobusoch a 10 trolejbusoch sú tieto LCD monitory prepojené s palubným počítačom vozidla, čo umožňuje zobrazovať trasu linky a nasledujúce zastávky.
„Víziou do budúcna je zabezpečiť prepojenie aj zvyšných 15 trolejbusov s palubným počítačom. DPMP navrhol vlastnú grafiku rozmiestnenia informácií po vzore iných miest,“ uviedol Tomek.
Nová verzia zobrazenia
Postupne je do autobusov nahrávaná nová verzia zobrazenia, ktorá ponúka výrazné biele písmo na tmavomodrom a sivom podklade.
„V rámci zobrazenia sa cestujúcim prehráva číslo linky a smer prepravy, najbližšia zastávka a štyri po nej nasledujúce. Okrem toho je pri zastávkach zobrazené tarifné pásmo, v ktorom sa daná zastávka nachádza a chronometráž, teda časové vzdialenosti medzi zastávkami,“ vysvetlil hovorca.
Slovensko chce dostavať diaľnicu D1 od Košíc až po hranice s Ukrajinou, od EÚ bude žiadať peniaze aj na obchvat Prešova
Dodal, že v budúcnosti by mala pribudnúť aj možnosť posielania krátkych textových správ priamo z dopravného dispečingu za účelom online informovania cestujúcich o rôznych mimoriadnych udalostiach v preprave.
Okrem týchto zmien plánuje DPMP zaviesť aj funkciu zobrazovania času odchodu spoja z východzej zastávky na vonkajších elektronických tabuliach vozidla.
Lepšie informovanie cestujúcich
„Tento systém už v podmienkach Slovenska využíva napríklad Žilina a Bratislava, a slúži na lepšie informovanie cestujúcich, ale aj vodičov. Cestujúci, ktorý je na nástupnej zastávke, tak vidí, kedy má autobus odchod z prvej zastávky a nemusí opakovane nazerať do cestovného poriadku, prípadne si kontrolovať čas. Vodič na konečnej zastávke zasa vidí zostávajúci čas prestoja vozidla,“ doplnil Tomek.
V spolupráci s mestom Prešov podniká dopravný podnik aj kroky na postupné zavedenie platby kartou vo vozidlách. „To si vyžaduje náročnejšiu technickú prípravu a finančné zdroje,“ upozornil hovorca dopravcu.