Po Prešove od štvrtka 2. mája začali jazdiť parciálne trolejbusy. Ide o prvé z celkovo desiatich vozidiel, ktoré sa v najbližších mesiacoch zaradia do prevádzky Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP). Prinášajú so sebou väčší komfort, moderné technológie a možnosť pohonu aj mimo trolejového vedenia.
Dopravný podnik ich nakúpil s pomocou európskeho grantu za viac ako 5,3 miliónov eur. Dopravný podnik objednal celkovo 10 vozidiel, z toho šesť kĺbových s dĺžkou 18 metrov a štyri 12-metrové trolejbusy. Do prevádzky zatiaľ pustili na dvoch linkách prvé zo šiestich kĺbových vozidiel s označením Škoda 27 Tr s karosériou Solaris s kapacitou 114 cestujúcich.
Budúcnosť pre mesto Prešov
Celková cena kĺbových trolejbusov je štyri milióny eur, pričom DPMP získal na nákup nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Spolufinancovania dopravcu bolo na úrovni piatich percent.
Pri Prešove začali raziť tunel Okruhliak, stovky robotníkov budú pracovať nepretržite (video+foto)
„Parciálne trolejbusy sú pre mesto Prešov budúcnosť. Umožňujú nám obchádzať rôzne poruchy vedenia, zápchy, rozkopávky v prípade ako teraz, keď opravujeme mosty vieme na linky, ktoré prechádzajú týmito úsekmi nasadiť aj parciálne trolejbusy, ktoré vedia obísť takéto miesta. V budúcnosti plánujeme nákup už iba výhradne parciálnych trolejbusov, aby sme vedeli rozšíriť trolejbusové linky na Šváby a do iných oblastí mesta,“ zdôraznil primátor mesta Prešov František Oľha.
Plne klimatizované trolejbusy
Dodal, že ďalšie z celkovo desiatich trolejbusy budú do prevádzky uvádzané po zaškolení vodičov a homologizácii vozidiel v najbližších mesiacoch. Parciálne trolejbusy nahradia najmä dieselové autobusy premávajúce na linkách 29, 32, 32A, 39, čím dôjde k zníženiu hlučnosti a negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie. Trolejbusy budú plne klimatizované a vybavené modernejším informačným a tarifným systémom.
„Oproti trolejbusom, ktoré už máme vo vozovom parku sú vybavené trakčnou batériou s kapacitou 70 ampér hodín, čo v našich podmienkach umožní dojazd viac ako 12 kilometrov pod plným zaťažením, čo nám umožní nasadiť parciálny trolejbus mimo trolejového vedenia,“ uviedol vedúci technickej prevádzky DPMP Vladimír Mišenčík.
Národná diaľničná spoločnosť pokračuje v pravidelných kontrolách, Tunel Prešov uzavrú pre pravidelnú údržbu
Dodal, že celkový počet trolejbusov sa zvýši zo 40 na 50. Priemerný vek je osem rokov. „Plánujeme vyradiť posledné kusy starších kĺbových trolejbusov z rokov 2006 až 2008,“ dodal Mišenčík.
USB nabíjačky ako súčasť trolejbusov
Štandardom pri všetkých nových vozidlách sú podľa neho USB nabíjačky pre dobíjanie mobilných zariadení, informačné LCD monitory a kamerový systém so záznamom v interiéri vozidla. Prácu vodiča zlepší aj bezpečnostný kamerový systém, ktorý bude snímať priestor pred a za trolejbusom, či kamera na zberači trolejbusu.
Prešovský kraj chce zabezpečiť kompletnú projektovú prípravu privádzača Grófske, jej sumu odhadol na 1,2 milióna eur
Prehľad o obsadenosti spojov poskytnú údaje získané z automatických počítadiel cestujúcich (APC), ktoré budú súčasťou výbavy vozidla. Vo výbave tiež je systém vonkajšej akustickej signalizácie pre cestujúcich so zrakovým postihnutím, ktorý na základe povelu z ovládača zahlási číslo linky a smer jazdy.