BRATISLAVA 14. júna – Nedokončené úseky diaľnice D1 v žilinskom kraji predstavujú dlhodobý problém, ktorý komplikuje osobnú a tranzitnú prepravu. Situáciu oddialilo aj pozastavenie prác na tuneli Višňové, ktorý má prepojiť úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spolu s Ministerstvom dopravy a výstavby SR plánujú vypísať novú súťaž na zhotoviteľa až o pár mesiacov.
Žilinský kraj už dlhodobo bojuje s kritickou dopravnou situáciou, pričom patrí k najdôležitejším dopravným uzlom na Slovensku. Dlhé kolóny áut, časté dopravné nehody a tranzitná doprava prechádzajúca cez mestá nie lenže znepríjemňuje život miestnym občanom, ale aj devastuje cesty I. triedy, ktoré na takúto intenzívnu premávku nie sú uspôsobené. Podľa minuloročných údajov zo sčítania bola intenzita dopravy priemerne 6500 vozidiel v priebehu 24-hodín prechádzajúcich Žilinou.
Aj napriek tomu, že MDV SR realizuje a pripravuje viacero cestných stavieb v tomto regióne, situácia na niektorých kľúčových miestach stagnuje a nelepší sa. Samotný rezort prízvukuje, že prioritou je dokončenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.
Výstavba diaľničného spojenia medzi našimi najväčšími mestami sa začala pred takmer polstoročím, viacero úsekov je však stále nedokončených.
Dnes už vieme s istotou povedať, že programový záväzok vlády z roku 2016 o plynulom diaľničnom spojení slovenských metropol do roku 2020 sa nesplní. Dôvodom sú najmä nedokončené úseky diaľnice v okolí Žiliny.
„Pri Žiline sú vo výstavbe úseky D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, diaľničný privádzač Lietavská Lúčka – Žilina II. etapa, pričom križovatka Lietavská Lúčka je v pokročilom štádiu rozpracovanosti a je potrebné ju dokončiť pre sprejazdnenie úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka,“ uviedol odbor komunikácie MDV SR.
Ministerstvo sa obhajuje, že robí čo môže
Po vlne kritiky sa rezort dopravy spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou bránia, že robia všetko preto, aby bola táto sústava stavieb odovzdaná do prevádzky čím skôr. „Intenzívne spolupracujeme aj so všetkými zainteresovanými tretími stranami – PZ SR, Žilinským samosprávnym krajom a magistrátom mesta Žilina,“ uviedol rezort vo vyhlásení.
Ministerstvo upozorňuje, že samotné spustenie do prevádzky dopravného uzlu Žilina a nadväzujúce stavebné úpravy požadované predstaviteľmi Mesta Žilina a Dopravnou políciou SR môžu znamenať odsun sprevádzkovania celej sústavy stavieb do prvej polovice roka 2020.
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala
Pozastavenie výstavby najdlhšieho tunela Višňové významným spôsobom skomplikoval už aj tak zlú dopravnú situáciu. Aj napriek dokončeniu obchvatu Žiliny, bude trasa vybudovaná len čiastočne, pokiaľ nebude dokončený úsek Višňové – Dubná Skala.
Namiesto pôvodného taliansko-slovenského združenia Salini Impregilo a Dúha sa hľadá nový zhotoviteľ, ktorý by tunel dokončil. Zmluva s novým zhotoviteľom sa má podpísať v budúcom roku, kedy by sa mali obnoviť aj stavebné práce. Ak sa stavbu nepodarí dokončiť do konca roka 2023, Slovensko príde o peniaze z eurofondov.
Analytik INEKO a bývalý šéf Inštitútu stratégií na ministerstve dopravy Ján Kovalčík sa v rádiu Expres vyjadril, že Slovensko ešte môže draho doplatiť na neuvážené kroky zo strany ministerstva dopravy, premiéra Pellegriniho a NDS. To, kedy budú tento úsek diaľnice môcť motoristi začať využívať, sa momentálne len ťažko odhaduje. Zdržanie môže trvať aj niekoľko rokov.
Diaľničný úsek D3
Ministerstvo uviedlo, že sa sústreďuje na prípravu a výstavu ďalších úsekov na diaľnici D3 cez Kysuce smerom na Poľsko. Na stavbe D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa momentálne realizujú práce na nosných konštrukciách estakád a ďalších mostných objektov.
„Na ťahu D3 pokračujeme v intenzívnej príprave úsekov D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové mesto, vrátane privádzača a nadväzujúceho úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica,“ hovorí rezort dopravy.
Príprava týchto projektov je pripravená tak, aby spĺňali podmienky na financovanie z nového operačného obdobia 2021-2027, resp. zo zdrojov Európskej investičnej banky (EIB).
Pripravuje sa výstavba novej rúry tunela Horelica
Ďalším veľmi frekventovaným úsekom je tunel Horelica na trase diaľnice D3, otvorený v polovičnom profile. Zabezpečuje dopravné prepojenie hlavného mesta a juhozápadných oblastí Slovenska s Kysucami a nadväzne s Poľskou republikou.
Ministerstvo informovalo, že aktuálne pracuje na dokumentácii pre stavebné povolenie. Jej prevzatie je plánované do konca roka 2019. Začiatok výstavby novej rúry tunela Horelica bude závisieť od ukončenia procesu prípravy a zabezpečenia finančných zdrojov.
„Predpokladáme, že s výstavbou by sa mohlo začať po splnení týchto podmienok v roku 2022,“ uviedol odbor komunikácie. Koľko by mala výstavba trvať, kto bude stavbu realizovať a s akým rozpočtom sa v rámci tohto projektu počíta, bude známe až z výsledkov súťaže na zhotoviteľa.
„Celý proces výstavby novej rúry je plánovaný tak, že bude terajšia rúra mimo krátkodobých uzáver prevádzkovaná. Keď sa vybuduje nová tunelová rúra, bude potrebne vykonať dlhodobú odstávku, cca 1 mesiac, počas ktorej sa poprepájajú technológie, odskúšajú sa a presmeruje sa doprava do novej tunelovej rúry,“ plánuje ministerstvo.
Následne by sa začalo s rekonštrukciou súčasnej tunelovej rúry. Uzávera je plánovaná na cca jeden mesiac. Obchádzkovou trasou počas uzávery bude „stará“ cesta I. triedy cez Čadcu, Horelicu do Krásna nad Kysucou.