Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia vníma citlivo blížiaci sa koniec transpozičnej lehoty smernice Eurovignette, ktorej zavedením sa predpokladá výrazný nárast mýtnych poplatkov.
V Nemecku je pri niektorých sadzbách navýšenie až 80 %. Ako združenie vo štvrtok informovalo, na Slovensku považuje za neprijateľné rozšírenie spoplatnenia cestnej siete a zavedenie bodového systému aj pre profesionálnych vodičov.
Zlý stav verejných financií
„Rovnako citlivo združenie vníma zlý stav verejných financií a očakávané konsolidačné aktivity, ktoré môžu zasiahnuť podnikateľský sektor vo forme vyšších daní, poplatkov, či naopak znížených subvencií a podpôr zo strany štátu,“ uviedol prezident ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Elektronický výber mýta dosiahol v auguste takmer 20 miliónov eur, najväčší podiel tvoria peniaze za užívanie diaľnic
Vzhľadom na stav dopravného sektora nie je podľa neho možné očakávať, že by podnikatelia dokázali uvedené nárasty absorbovať a ostane im jediná možnosť, a to preniesť ich do ceny služieb a prepravovaných tovarov, čo v konečnom dôsledku opäť zrýchli infláciu a spomalí ekonomický rast.
Dialóg novej vlády s dopravcami
„Doprava a logistika predstavuje 5,9 % slovenského HDP, avšak ovplyvňuje prakticky celé hospodárstvo, keďže od dopravy závisí fungovanie priemyslu, zásobovanie firiem i obchodov, ktoré zabezpečujú základné životné potreby,“ poznamenal Piešťanský.
Dopravcovia vyzývajú políciu, aby informovala o aktuálnom stave kauzy mýta. Všetky problémy to ale nevyrieši
„Dialóg novej vlády s dopravcami bude absolútne kľúčový a iba pragmatický a dobre premyslený prístup k jednotlivým opatreniam vie zabrániť opätovným tlakom na rast inflácie a celkovým dopadom na slovenské hospodárstvo,“ dodal.
Združenie ČESMAD Slovakia rokovalo pred nadchádzajúcimi parlamentnými voľbami s väčšinou demokratických politických strán, ktoré podľa prieskumov mali šancu uspieť a získať zastúpenie v Národnej rade SR. Opakovane ich informovalo, že slovenským dopravcom pomôže najmä vyrovnanie daňového a odvodového zaťaženia s konkurenčnými štátmi, najmä v rámci V4, ako aj efektívny dohľad nad trhom a zamedzenie zneužívania pravidiel hlavne zahraničnými firmami, ktoré potom vedia nekalo konkurovať slovenským dopravcom. Takisto očakávajú pomoc slovenským firmám, obdobne ako iné krajiny pomáhajú svojim domácim dopravcom, a vyhnutie sa akýmkoľvek nárastom nákladov a pridávaniu byrokratickej záťaže dopravcom.