Hoci vláda koncom októbra oznámila zastropovanie cien energií pre firmy, problém železničných dopravcov to nerieši. Opäť žiadajú zaradiť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a celý železničný sektor medzi prioritné podniky z pohľadu podpory energií a medzi kritickú infraštruktúru štátu.
Čas už nemajú
Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) o tom informovala v stredu s tým, že tiež požadujú vytvoriť reálnu liberalizáciu na trhu s elektrinou, aby si ju každý železničný dopravca mohol nakúpiť sám.
Dopravcovia ani tesne pred koncom roka nepoznajú cenu za železničnú dopravnú cestu a navyše ani cenu za elektrinu, ktorú im ŽSR dodávajú do trolejového vedenia.
Na rozvoj železničnej infraštruktúry majú ísť z eurozdrojov stovky miliónov eur
„Stále nevieme, za aké ceny budú nákladné vlaky jazdiť v novom roku po železničných koľajach. I keď v poslednom období čoraz častejšie od predstaviteľov štátu počúvame, že na riešenia je do konca roka dostatok času, treba hlasne povedať, že nie je,” uviedol výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka.
Obchádzajú Slovensko
„Aktuálna distribúcia zodpovednosti stavia dopravcov do pozície rukojemníka, ktorý nielen nedokáže dlhodobo garantovať podmienky zakontrahovaných prepráv, ale nemôže pre riešenie situácie ani nič reálneho urobiť,” upozornil expert na železničnú dopravu Jiří Kubáček.
Železnice plnia sľub východniarom, predstavili nové osobné vozne 2. triedy (video+foto)
Podľa prezidenta AROS a výkonného riaditeľa spoločnosti LTE Logistik a Transport Slovakia, s.r.o., Jána Biznára jeden dopravca v roku 2023 svojich dvesto nákladných vlakov z juhovýchodnej Európy do nemeckých a holandských prístavov, ktoré v minulosti jazdili cez Slovensko a Česko, už presmeruje cez Rakúsko a Nemecko.
„Ak sa začnú rozhodovať obchádzať Slovensko aj ďalší nákladní železniční dopravcovia, môže to byť pre železnice vážny problém,” uviedol Biznár.
Žiadajú novú koncepciu
Ministerstvo dopravy dotuje sumou 22,5 milióna eur ročne ŽSR, ktoré ju prenášajú formou zliav z ceny za použitie koľají na železničných dopravcov. Ide o udržanie konkurencieschopnosti voči železnici v okolitých štátoch a voči cestnej doprave na Slovensku.
Železniční dopravcovia sa obávajú najhoršieho, dožadujú sa pevnej ceny za elektrinu
Železniční dopravcovia volajú po novej koncepcii spoplatnenia koľají, ktorú malo vypracovať ministerstvo dopravy a vláda mala schváliť v polovici tohto roka. Doteraz sa tak podľa nich nestalo, pričom pre neistotu a nepredvídateľnú cenu Slovensko začínajú nákladné vlaky obchádzať.