Železniční dopravcovia sa obávajú najhoršieho, dožadujú sa pevnej ceny za elektrinu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
železnice
Foto: ŽSR

Železniční nákladní dopravcovia žiadajú pevnú cenu elektrickej energie, obávajú sa, že inak to nezvládnu. Železnice pre zmluvy s dodávateľmi prichádzajú o milióny eur a odhadovaná strata za tento rok sa môže vyšplhať na 60 miliónov eur.

Zvyšovať ceny nemôžu, lebo dodávateľov do konca roka chráni zmluva určujúca maximálnu cenu za megawatthodinu (MWh). Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) o tom vo štvrtok informovala v tlačovej správe.

Spotové ceny

„Zo strany štátu je jednoznačne potrebné zastropovanie cien elektrickej energie. Možno podľa vzoru Českej republiky, kde okrem určenia maximálnej ceny elektriny existuje štatút tzv. štátneho dodávateľa energií, ktorý za stanovenú cenu musí pre vybrané priemyselné podniky a železničný sektor elektrinu dodať,” uviedol výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka s tým, že inak železnice nebudú schopné konkurovať cestnej doprave.

Železniční dopravcovia aktuálne platia dodávateľovi elektrickej energie, ktorým sú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), 135 až 140 eur za MWh. Táto cena bola zmluvne dohodnutá medzi ŽSR a konkrétnym nákladným dopravcom koncom roka 2021 na celý rok 2022. Od marca sa situácia zmenila a ŽSR platia svojmu dodávateľovi, ktorým je Stredoslovenskej energetika, a. s., ceny spotové na hodinovej báze za každý deň.

Cena za október v novembri

„Cena za za MWh sa tak aktuálne dopočíta spätne ako mesačný priemer z denných priemerov daného mesiaca. To v praxi znamená, že cenu za október sa my a následne aj dopravcovia dozvedia okolo 12. až 14. novembra,” upozornil Benka. „Až potom budú ŽSR vedieť, za koľko nakúpili v októbri,” podotkol.

Štát v septembri uvoľnil pre ŽSR 35 miliónov eur na financovanie nákladov nevyhnutných pre fungovanie do konca roku 2022. Železnice z toho uhradia prevádzkové a personálne výdavky. Dôvodom dofinancovania nad rámec rozpočtu sú vyššie ceny za služby a energie. To podľa nákladných železničných dopravcov nebude stačiť.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Patrik Benka
Firmy a inštitúcie Asociácia železničných dopravcov SlovenskaSSE Stredoslovenská energetikaŽeleznice Slovenskej republiky (ŽSR)