Motoristi mali podľa pôvodných plánov už pol roka využívať všetky úseky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v celkovej dĺžke 59 kilometrov. Reálne sú však zatiaľ v prevádzke dve tretiny úsekov v dĺžke takmer 41 kilometrov.
Dôvodom je, že meškali prípravy a následne aj stavebné práce v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva. Koncesionárom PPP projektu je konzorcium Zero Bypass (Obchvat Nula) na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.
Ukončenie prác v lete
Hlavný zhotoviteľ stavby je spoločnosť D4R7 Construction (španielska Ferrovial Construction a rakúsky Porr Bau). Tá ešte začiatkom tohto roka očakávala, že zostávajúce úseky dokončí v druhom štvrťroku tohto roka.
Najnovšie predpokladá ukončenie prác niekedy v lete. Konkrétne termíny a dôvody posunu však neuviedla. „Zvyšné práce prebiehajú podľa plánov a nie sú žiadne väčšie komplikácie alebo omeškania,“ tvrdí zhotoviteľ stavby.
V Bratislavskom kraji sú pre výstavbu D4 a R7 nové dopravné obmedzenia
Ministerstvo dopravy ako verejný obstarávateľ tohto projektu za štát portálu NašaDoprava.sk zdôvodnil meškanie tým, že neboli ukončené stavebné práce do stupňa, ktorý by umožnil získanie povolenia na predčasné užívanie.
Rezort si vyžiadal reálne termíny
Podľa rezortného hovorcu Ivana Rudolfa si ministerstvo od koncesionára projektu vyžiadalo nové realistické termíny. Doplnil, že ho podporujú v jeho úsilí sprístupniť úseky čo najskôr za splnenia všetkých potrebných podmienok a náležitostí.
„Ukončenie stavebných prác a získanie potrebných povolení na otvorenie zvyšných úsekov PPP projektu D4/R7 je v plnej kompetencii koncesionára,“ dodáva Rudolf.
Na dokončenie stále čakajú úseky medzi križovatkami D4 Bratislava, Jarovce – Bratislava, juh, vrátane dunajského súmostia, D4 Bratislava, východ – Bratislava, Rača a tiež R7 Bratislava, Nivy – Bratislava, juh.
D1 a D4 prepoja až neskôr
Pri výstavbe časti D4 medzi križovatkami Čierna Voda a Ivanka, západ spôsobila zdržanie križovatka s D1.
Od začiatku apríla je už podľa rezortu dopravy koncesionárovi sprístupnená časť staveniska pod novovybudovaným mostom pod D1, aby mohol dokončiť zvyšné práce na D4 v tomto úseku.
Dopravu v okolí Bratislavy čaká zlepšenie, Remišová vyzdvihla rýchlosť schvaľovania obchvatu
Motoristi však aj potom budú musieť niekoľko rokov čakať, kým sa na ňu napoja z D1. Kompletné dokončenie križovatky je totiž úlohou nadväzujúcej stavby zameranej na rozšírenie, respektíve zvýšenie kapacity diaľnice v úseku Bratislava – Triblavina.
Výstavbu napájacích vetiev medzi oboma diaľnicami pri Vajnoroch má na starosti Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Tá má už pripravené súťažné podklady pre verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa stavebných prác.
Príprava na rozšírenie D1
Pred jeho vyhlásením je nutné zverejniť štúdiu realizovateľnosti, čo je podmienkou vyplývajúcou z uznesenia vlády z roku 2020.„Prepojenie D4 na D1 predpokladáme do 650 dní od začiatku výstavby,“ dodáva hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Nespresnila, kedy túto súťaž vyhlásia. Ak samotný tender potrvá aspoň rok a výstavba uvedené dva roky, tak prepojenie D1 s D4 môže byť realitou najskôr v roku 2024.
Otvoria úsek D4 Vrakuňa - Ivanka pri Dunaji, vodiči môžu využívať ďalšiu časť obchvatu Bratislavy
Po dokončení diaľničného mosta nad budúcou D4 v réžii NDS môže zhotoviteľ dokončiť túto časť D4 pod D1. Koncesionár PPP projektu má podľa diaľničiarov k dispozícii všetky parcely potrebné pre stavbu.
„Momentálne rokujeme o podmienkach sprístupnenia a užívania priestoru pod D1, ktorý vznikol pri výstavbe mosta D1/D4 a je potrebný pre prepojenie severnej a južnej časti diaľnice D4,“ priblížila Žgravčáková.
Zmluvná cena výstavby tohto mostu bola 5,7 milióna eur bez DPH.
Skládka materiálu na stavenisku
Spoločnosť D4R7 Construction nedávno poukázala na prekážky pri výstavbe časti D4 pri Rači. Dôvodom bol materiál na skládke, ktorý niekoľko mesiacov bránil v pokračovaní prác.
Zhotoviteľ sa posťažoval na okresný úrad, ktorý dovtedy nevydal povolenie na odstránenie materiálu zo skládky. Zároveň to označil za jasný kompenzačný prípad, keďže nemohol pokračovať v prácach podľa koncesnej zmluvy ešte z mája 2016.
Spoločnosť tiež tvrdila, že to daňových poplatníkov bude stáť milióny eur a oneskorí sa dokončenie výstavby nultého obchvatu Bratislavy. K aktuálnej situácii na stavbe tohto úseku D4 sa zhotoviteľ už nevyjadril.
Naopak, ministerstvo dopravy uviedlo, že v tomto prípade nejde o kompenzačnú záležitosť, o čom koncesionára informovalo.
Vodiči pozor, cestu medzi Bratislavou a Svätým Jurom pre výstavbu obchvatu úplne uzatvoria
„Vypratanie staveniska je v rozsahu prác koncesionára. Podľa našich informácií Okresný úrad Bratislava už vydal rozhodnutie, ktorým nariadil odpratanie predmetnej skládky materiálu z priestorov staveniska,“ poznamenal Rudolf.
Koncesionár podľa neho v tomto prípade zatiaľ žiadnu žiadosť o finančnú alebo časovú kompenzáciu nepredložil.
Problematický násyp
Problémom pri stavbe D4, ktorý tiež prispel k oneskoreniu prác, bol sporný násyp s nepovoleným materiálom pri Jarovciach. Stavebné práce na časti diaľnice medzi križovatkami Jarovce a Rusovce sú podľa ministerstva stále pre to značne obmedzené.
Stavebné práce v staničení 0,7 – 2 km sú pozastavené od októbra 2019 rozhodnutím ministerstva dopravy ako špeciálneho stavebného úradu pre diaľnice. Výnimkou je sanácia časti násypu a realizácia preventívnych opatrení povolených vlani v októbri.
Košický kraj chce rokovať s ministerstvom o dostavbe D1 po Ukrajinu, ponúka aj vypracovanie štúdie
„Na tejto časti D4 zároveň stále prebieha konanie o dodatočnom povolení stavby. Je plne v kompetencii koncesionára, aby si zabezpečil potrebné stanoviská a povolenia tak, aby mohol pokračovať v stavebných prácach v plnom rozsahu,“ upozornil Rudolf.
Spoločnosť D4R7 Construction tvrdí, že sanáciu časti násypu neďaleko Jaroviec vykonali v súlade s odporúčaním Slovenskej technickej univerzity. „Náš postup sme ako vždy koordinovali s príslušnými orgánmi a konali v súlade s platnou legislatívou,“ dodáva.
Podiel na meškaní má aj štát
Všetky úseky D4 a R7 mali byť pôvodne hotové v minulom roku postupne na jar a jeseň. Od vlaňajšieho júla je v prevádzke časť R7 Bratislava, juh – Šamorín, západ – Holice, ako aj krátka časť D4 Bratislava, juh – Bratislava, Podunajské Biskupice po cestu pri Rovinke.
Vlani v novembri pribudol nadväzujúci úsek D4 Bratislava, Podunajské Biskupice – Bratislava, Vrakuňa a vo februári tohto roka aj nasledujúci úsek D4 Bratislava, Vrakuňa – Ivanka, západ po Seneckú cestu v hlavnom meste.
Tunel Višňové s úsekom D1 dostali zelenú, v piatok sa začnú práce na dostavbe
Štát priznáva svoj podiel na meškaní výstavby. Právoplatné stavebné povolenia na pôvodný dizajn projektu pre úseky D4 Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Nivy – Bratislava, juh (pôvodne Bratislava, Prievoz – Ketelec) poskytol s oneskorením šesť až deväť mesiacov.
Rezort dopravy to zdôvodnil prieťahmi v majetkovo-právnom vysporiadaní zo strany niekoľkých problematických vlastníkov.
Miliardová súkromná investícia
Súkromné investície PPP projektu pre D4 a R7 dosahujú takmer jednu miliardu eur. Zahŕňajú financovanie, projektovanie, výstavbu aj prevádzku a údržbu.
Štát koncesionárovi počas tridsiatich rokov bude postupne uhrádzať platby za dostupnosť úsekov, vrátane stavebných nákladov v objeme 858 miliónov eur.
„V prípade navýšenia stavebných nákladov nedochádza k automatickému zvýšeniu platby za dostupnosť,“ dodal Rudolf. Koncesionár má nárok na platbu za dostupnosť od 1. augusta 2020, kedy začala plynúť koncesná lehota.
Rezort dopravy doteraz vyplatil koncesionárovi na platbách za dostupnosť 4,8 milióna eur.