Prvá z elektrických jednotiek z najväčšieho tendra v histórii Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) dorazila do Žiliny na skúšky a testovanie. V novembri by mala odviezť prvých cestujúcich. Informoval o tom Tomáš Kováč, riaditeľ odboru komunikácie a hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Tá obstarala spolu 25 kusov elektrických jednotiek „Panter“ v celkovom objeme 160 miliónov eur.
Elektrické jednotky budú jazdiť na elektrifikovaných tratiach Žilinského a Trenčianskeho samosprávneho kraja. Elektrická jednotka radu 660 s maximálnou rýchlosťou 160 km/h obsahuje kapacitu 343 miest na sedenie, bezbariérové nástupné priestory so širokými nástupnými dverami a s veľkopriestorovým interiérom.
Nechýbajú bezbariérové prechody a wi-fi
Ako dodal Tomáš Kováč, v žilinskom i trenčianskom regióne sú na bezbariérový prechod do nového vlaku vhodné všetky železničné stanice a zastávky na modernizovanom koridore.
Nové elektronické jednotky obsahujú okrem iného aj multifunkčné oddelenie pre osoby s obmedzenou mobilitou, pre invalidné vozíky, kočíky a bicykle, centrálne ovládanie dverí, WC bunky s uzavretými odpadovými systémami a sušičom rúk, bezpečnostný kamerový systém, akustický a vizuálny informačný systém či systém automatického počítania cestujúcich.
Dopravu na trati Bratislava - Komárno zabezpečí rakúska a slovenská železničná spoločnosť
Nechýbajú ani zásuvky pre napájanie prenosných zariadení (notebooky a mobily), wi-fi pripojenie na internet alebo LED osvetlenie interiéru.
Do prevádzky budú postupne nasadené dve verzie nízkopodlažných klimatizovaných elektrických jednotiek, a to trojčlánková s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 miest na sedenie (celkovo 13 kusov) a štvorčlánková s dĺžkou 106 metrov a s kapacitou 343 miest na sedenie (celkovo 12 kusov).
Bude premávať v dvoch krajoch
Elektrická jednotka „Panter“ pochádza z dielne konzorcia českej Škoda Transportation a slovenskej ŽOS Trnava a bude nasadená do prevádzky na trate žilinského i trenčianskeho regiónu, a to napríklad Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca -Zwardoń, Žilina – Liptovský Mikuláš.
Svojím objemom takmer 160 miliónov eur je tender najväčším v histórii národného dopravcu. Majoritná časť z tejto sumy je pokrytá Kohéznym fondom Európskej únie, a to takmer 134,6 mil. eur, 23,75 mil. eur je hradených zo štátneho rozpočtu. Sumu takmer 1,65 mil. eur uhradí ZSSK z vlastných zdrojov.