Zjednotenie sociálnych zliav a skupín by podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo malo byť úlohou ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Ministerstvo dopravy by malo byť garantom výhradne štátnej dopravnej politiky, bez riadenia zliav.
Transparentnému poskytovaniu sociálnych zliav vo verejnej osobnej doprave by mal pomôcť zásah štátu. Ako uviedol Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH), zjednotenie sociálnych zliav a skupín, ktoré na ne majú nárok, by malo byť úlohou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR by zas malo byť garantom výhradne štátnej dopravnej politiky, bez kompetencií riadenia sociálnych zliav. Inštitút tak reagoval na snahu Košického a Prešovského samosprávneho kraja zjednotiť zľavy v prímestskej autobusovej doprave vo verejnom záujme.
Kompetencie sú na objednávateľoch
„Súčasný stav umožňuje objednávateľom dopravných výkonov vo verejnej osobnej doprave definovať si v prepravných a tarifných podmienkach vlastné podmienky a parametre poskytovania zliav pre sociálne skupiny, ako i definovať si tieto skupiny,“ uviedol riaditeľ IDH Rastislav Cenký.
Upozornil, že ak cestuje dôchodca, študent, alebo ťažko zdravotne postihnutý občan rôznymi dopravcami alebo druhmi dopravy, v jednom prostriedku môže mať nielen inú zľavu ako v tom druhom, dokonca nárok na zľavu nemusí mať vôbec. „Umožňuje to totiž súčasná legislatíva, kde kompetencie definovania sociálnych skupín a výšky zliav sú na objednávateľoch dopravných výkonov,“ poznamenal Cenký.
Štát by mal objednávať a preplácať zľavy
Ministerstvo dopravy a výstavby objednáva celoštátne osobnú železničnú dopravu, samosprávne kraje prímestskú autobusovú dopravu a mestá zas mestskú hromadnú dopravu.
Keďže sociálne zľavy sú súčasťou sociálnej politiky a sú v konečnom dôsledku financované zo štátneho rozpočtu, kompetencie v tejto oblasti by sa podľa IDH mali centralizovať na štát. Ten by mal cez sociálnu politiku zastrešovanú rezortom páce, sociálnych vecí a rodiny jednoznačne a jednotne definovať sociálne skupiny, ako i minimálnu výšku zľavy.
„Zároveň by štát mal byť prostredníctvom ministerstva dopravy a výstavby objednávateľom týchto zliav, čo by znamenalo, že by ich dopravcom, či už priamo alebo prostredníctvom objednávateľov dopravných výkonov vo verejnej osobnej doprave, preplácal,“ navrhol Cenký.
Jednoduchšie využívanie benefitov
„Takýmto krokom by sa sociálnym skupinám značne zjednodušilo využívanie nárokov na sociálne benefity v doprave, keďže by tieto sociálne skupiny mali rovnaký nárok na zľavy bez ohľadu na región, kde cestujú, použitý druh verejnej dopravy, prípadne adresu trvalého bydliska,“ dodal Cenký.
Zjednotením sociálnych zliav sa podľa neho tiež optimalizujú podmienky pre koordináciu a integráciu verejnej dopravy naprieč regiónmi.
Jednotné cestovné v autobusoch
Košický samosprávny kraj informoval, že spolu s Prešovským krajom sú o krok bližšie k zavedeniu integrovaného dopravného systému. Od 1. februára bude cestovné v prímestských autobusoch v oboch krajoch jednotné a výhodnejšie. Kraje sa dohodli na rovnakých tarifách aj zľavách.
Novinkou je víkendový cestovný lístok pre rodiny s deťmi. Počas soboty, nedele a štátneho sviatku ho bude môcť využiť minimálne jeden rodič s jedným, alebo viacerými deťmi do pätnásť rokov. Bez ohľadu na dĺžku cesty bude každý člen rodiny cestovať za jedno euro. Pri aktuálnom cenníku je to výhodné pri trasách dlhších ako 30 kilometrov.