Do areálu Dopravného podniku mesta Prešov v štvrtok dorazil prvý zo štyroch zakúpených parciálnych trolejbusov typu SOR TNS 12. Cena štandardného 12-metrového vozidla presiahla 505-tisíc eur bez dane s pridanej hodnoty (606-tisíc eur s DPH). Celková hodnota zákazky je viac ako dva milióny eur bez DPH (2,4 milióna eur s DPH).
Financovanie nákupu trolejbusov je zabezpečené z 95 percent prostredníctvom operačnému programu Integrovaná infraštruktúra, zvyšných päť percent pokryje dopravca z vlastných zdrojov.
Trolejbusy s batériovým pohonom
Ako informoval hovorca DPMP, a.s. Prešov Vladimír Tomek, český producent dodal v uplynulých rokoch niekoľko desiatok vozidiel, medzi inými aj elektrobusy SOR EBN 8, ktoré boli do prevádzky zaradené nedávno.
Dopravný podnik obstarával v rámci projektu celkovo 10 trolejbusov s batériovým pohonom v zložení štyri štandardné (12-metrové) a šesť kĺbových (18-metrových). Štandardné trolejbusy dodáva spoločnosť SOR Libchavy, kĺbové trolejbusy dodá spoločnosť Škoda Group.
V Bratislave si môžete vyskúšať nový extra dlhý trolejbus, absolvoval už testovacie jazdy s cestujúcimi (video+foto)
„Tieto nové plne nízkopodlažné vozidlá sú vybavené trakčnými batériami, ktoré umožňujú jazdu aj mimo trolejového vedenia, čo nám umožní rozšíriť pole pôsobnosti trolejbusovej dopravy v rámci siete mestskej hromadnej dopravy,“ zdôraznil Tomek.
USB nabíjačky aj signalizácia pre zrakovo postihnutých
Trolejbusy s označením SOR TNS 12 sú plne klimatizované a vybavené modernejším informačným a tarifným systémom. „Štandardom pri všetkých nových vozidlách sa u nás stali USB nabíjačky pre dobíjanie mobilných zariadení, informačné LCD monitory a napríklad kamerový systém so záznamom v interiéri vozidla, či systém automatického počítania cestujúcich,“ uviedol hovorca dopravcu s tým, že prácu vodiča zlepší aj bezpečnostný kamerový systém, ktorý bude snímať priestor pred a za trolejbusom, či kamera na zberači trolejbusu.
Prešov ukončil mimoriadny režim MHD, obnovil premávku trolejbusov na sídliská
Vo výbave tiež podľa Tomeka nebude chýbať systém vonkajšej akustickej signalizácie pre cestujúcich so zrakovým postihnutím, ktorý na základe povelu z ovládača zahlási číslo linky a smer jazdy.
„Moderná elektrická výzbroj s rekuperáciou ušetrí náklady na prevádzku a poskytne komfortnejší priebeh jazdy. Trolejbus bude môcť prejsť v režime jazdy na trakčnú batériu vzdialenosť minimálne 12 kilometrov,“ poznamenal Tomek.
Trolejbusy budú obsluhovať vybrané linky MHD, ktoré v súčasnej dobe obsluhujú štandardné naftové autobusy. „Prvý dodaný trolejbus typu SOR TNS 12 je zatiaľ stále majetkom výrobcu, pretože s ním musí vykonať homologizáciu a následné úkony súvisiace so schválením tohto typu na prevádzku v podmienkach Slovenska,“ dodal Tomek.