Negatívnym finančným dopadom neutíchajúcej pandémie koronavírusu sa nevyhla ani Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Na zmiernenie výpadkov príjmov a zvýšených výdavkov svojej akciovke finančne výdatne prispel štát, keď ju podporil naviac desiatkami miliónov eur.
Plány o ukončení tendra na dostavbu D1 sú ohrozené. Tunel Višňové sa môže stať pomníkom nekompetentných, tvrdí expert
Ministerstvo dopravy a výstavby SR zaplatilo diaľničiarom nad rámec pôvodnej zmluvy o poskytnutí dotácií takmer 46 miliónov eur. Podľa dodatku k zmluve z uvedenej sumy pôjde 40 miliónov eur na bežné a šesť miliónov eur na kapitálové výdavky.
Finančné prostriedky sú podľa rozpočtového opatrenia Ministerstva financií SR účelovo určené na sanáciu výdavkov priamo súvisiacich s pandémiou.
Celkové dotácie 150 miliónov eur
Hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf pre portál NašaDoprava.sk potvrdil, že peniaze poskytli NDS na základe jej žiadosti. Diaľničná spoločnosť pre prvú a aktuálnu druhú vlnu pandémie ochorenia COVID-19 nedosahuje príjmy naplánované v tomto roku.
Na opravy a údržby slovenských ciest I. triedy podľa odhadov chýba zhruba 600 miliónov
„Vzhľadom na uvedené muselo prísť k sanácii nielen výpadku príjmov, ale aj k refundácii výdavkov, ktoré mala a má NDS v spojitosti s pandémiou,“ uviedol Rudolf. Ako podotkol, diaľničiari sú povinní rezortu dopravy tieto peniaze vyúčtovať a nepoužitú časť vrátiť.
Ministerstvo dopravy má po zvýšení objemu dotácií v tomto roku uhradiť NDS celkovo takmer 149 miliónov eur. Z toho takmer 56 miliónov eur na bežné výdavky na prípravu a realizáciu opráv a údržby diaľnic a rýchlostných ciest. Zhruba 93 miliónov eur pôjde na kapitálové výdavky na ich prípravu a výstavbu, vrátane výdavkov mimo domáceho spolufinancovania k projektom s podporou Európskej únie.
Väčšinu peňazí už rezort uhradil
Pôvodne malo ísť o dotácie v objeme takmer 103 miliónov eur. Rezort dopravy už väčšinu týchto peňazí diaľničiarom uhradil. „Na základe písomných žiadostí o poskytnutie finančných prostriedkov boli k 31. októbru 2020 poskytnuté NDS prostriedky v celkovej výške 82,572 milióna eur. Z toho 15,831 milióna eur ako bežné transfery a 66,741 milióna eur ako kapitálové transfery,“ priblížil Rudolf.
Pandémia vyhnala ľudí z vlakov a autobusov. Dopravcovia hlásia výrazný prepad tržieb
Peniaze smerovali najmä na projekty rozostavaných úsekov D1 Prešov, západ – Prešov, juh (15,77 milióna eur), D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (7,43 milióna eur), D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec (5,09 milióna eur) a R2 Kriváň – Lovinobaňa (7,56 milióna eur).
Peniaze išli aj na už dokončené úseky D1 Budimír – Bidovce (5,45 milióna eur) a D3 Svrčinovec – Skalité (4,15 milióna eur), ako aj na pripravovaný úsek R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča (4,16 milióna eur).
Presun refundovaných zdrojov
Podľa dodatku k zmluve môže NDS refundované peniaze projektu D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka pri dodatočnej refundácii zdrojov EÚ, ktoré boli v roku 2019 uhradené zo štátneho rozpočtu nad rámec vo výške zhruba 3,6 milióna eur, použiť na financovanie vlaňajších výdavkov na projekt D1 Prešov, západ – Prešov, juh. Tie totiž neboli zo štátneho rozpočtu diaľničiarom doteraz refundované.
V prípade, že k refundácii diaľničiari pristúpia, rezort dopravy určí spôsob vysporiadania týchto finančných prostriedkov. „V tomto prípade ministerstvo stanovilo, že refundované finančné prostriedky NDS použije na refundáciu vlastných zdrojov, ktoré vynaložila na projekt D1 v Prešove,“ dodal rezortný hovorca.
Diaľničná spoločnosť sa k tejto téme nevyjadrila, pričom jej hovorkyňa Eva Žgravčáková pre portál NašaDoprava.sk odkázala, že na otázky je kompetentné odpovedať ministerstvo dopravy.