Chýbajúce prepojenie súčasnej diaľnice D1 s diaľnicou D4 aj po jej odovzdaní do používania na východnom okraji Bratislavy spôsobí veľké problémy doprave v hlavnom meste na niekoľko rokov.
Zmeny v projekte výstavby križovatky D1D4, opakované povoľovacie konania v minulosti a stále meškajúce verejné obstarávanie tejto stavby považuje minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) za jedného z najškaredších kostlivcov a jeden z najväčších problémov, ktoré zdedil po bývalom vedení rezortu.
Bývalý starosta nesúhlasil
Križovatka D1D4 mala byť pôvodne súčasťou PPP projektu na D4R7. Pre nesúhlas bývalého starostu bratislavskej mestskej časti Vajnory Jána Mrvu s tým, aby nová D4 viedla ponad súčasnú D1, bola križovatka z projektu vyňatá a začala ju pripravovať zvlášť Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
Práce na zvyšných úsekoch D4 a R7 sú dokončené, čaká sa ešte na potvrdenie ministerstva
Technické riešenie, že D1-ka sa bude zdvíhať nad D4-ku, označil minister dopravy s odstupom času za nezmyselné. Ako informoval vo štvrtok v livestreame, Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) mal následne navyše výhrady, že ku križovatke nebola štúdia realizovateľnosti, čo znamenalo ďalšie zdržanie o niekoľko mesiacov.
„Myslím si, že v takýchto prípadoch sa dalo postupovať inak, ale musíme rešpektovať zákon,“ povedal Doležal.
Problém bude s tranzitnou dopravou
To, že nebude hotová križovatka D1D4, spôsobí problém aj s riadením tranzitnej dopravy v Bratislave. Rezort dopravy sa podľa ministra bude snažiť motivovať nákladnú tranzitnú dopravu cez mýto, aby v križovatke D4R7 Bratislava, Juh zišli na R7-ku a cez Prievoz vyšli na D1-ku.
NDS vybrala zhotoviteľa protihlukovej steny diaľnice D2 pri Jarovciach, Strabag navrhol najnižšiu cenu
„Ten obchvat (na D4) nebude mať taký efekt, pokiaľ nebude hotová križovatka D1D4. Dovtedy budeme riadiť dopravu tak, aby sa pripájala na D1-ku v Prievoze pod Prístavným mostom. Aspoň odľahčíme Einsteinovu a Prístavný most. Budeme sa o to snažiť dopravným značením, resp. motivovaním dopravcov, aby bolo lacnejšie ísť touto trasou,“ podotkol Doležal.
ÚHP už odsúhlasil križovatku D1D4, sú na to vyčlenené peniaze v štátnom rozpočte, ale NDS stále nemôže začať verejné obstarávanie, keďže ministerstvo financií ich zatiaľ neuvoľnilo.
Na výstavbu potrebujú tri roky
Na výstavbu križovatky, vrátane napájacích vetiev bude podľa ministra dopravy potrebných zhruba tisíc dní, teda tri roky, od skončenia obstarávania zhotoviteľa. To sa však ešte ani nezačalo.
Zmluva medzi SAD Zvolen a Banskobystrickým krajom je platná, potvrdil to krajský súd
„Prostriedky sú alokované, ale nemáme ich k dispozícii a v rámci rozpočtovej zodpovednosti NDS nesmie začať výstavbu niečoho, čo nemá rozpočtovo legitímne kryté,“ upozornil Doležal.
Do skončenia výstavby križovatky podľa neho budú musieť vodiči v hlavnom meste „potiť krv“.