Komunikácia medzi Banskobystrickým samosprávnym krajom (BBSK) a spoločnosťou SAD Zvolen, ktorá zabezpečuje verejnú autobusovú dopravu v kraji, je po vynesení rozsudku Okresným súdom vo Zvolene v decembri minulého roka, komplikovaná, čo ohrozuje autobusovú dopravu v kraji.
Mafiánske praktiky spoločnosti
Ako dnes na tlačovej konferencii uviedol predseda BBSK Ján Lunter, správanie vedenia SAD Zvolen podľa neho pripomína vydieračské praktiky 90. rokov, pretože za január požaduje preplatenie takmer dvojnásobku sumy dohodnutej v septembri minulého roka.
Rozsudok Okresného súdu vo Zvolene ešte nenadobudol právoplatnosť. Z neho však vyplýva, že dodatok, ktorý podpísala SAD Zvolen aj SAD Lučenec s bývalým vedením kraja za pôsobenia Mariana Kotlebu, sú minimálne v časti predĺženia pôvodnej zmluvy o päť rokov v rozpore so zákonom.
Župa však hovorí, že rozsudok im ešte nebol doručený. „Tento doteraz neprávoplatný rozsudok spôsobil, že SAD Zvolen začala postupovať pre nás nepochopiteľným spôsobom,“ uviedol predseda BBSK s tým, že verejne vyzýva dopravcu na rokovania za jedným stolom.
Sumu navýšili o takmer dvojnásobok
V septembri minulého roka vyčíslila zvolenská SAD-ka podľa BBSK zálohové platby na rok 2020 vo výške 19,8 miliónov eur. Pred pár dňami im zaslala ďalší list, v ktorom už tieto náklady vyčíslili na 34 miliónov eur ročne.
Vedenie BBSK vyzvalo SAD Zvolen na rokovanie, aby si tento rozdiel v cene vysvetlili, k tomu však zatiaľ nedošlo. „Ohromné navýšenie ceny za žiadnych okolností akceptovať nebudeme. Navyše bez akýchkoľvek argumentov a opory v dátach,“ konštatoval Lunter.
Dodal, že je v záujme župy zabezpečiť dopravnú obslužnosť kraja za férových a korektných podmienok a hlavne za primeranú cenu.
Župa sa obrátila na rezort hospodárstva
Vedenie kraja sa preto obrátilo na Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR), ktoré je akcionárom spoločnosti MH Manažnent. Tá vlastní 40 % podiel v SAD Zvolen. Žiada rezort, aby urýchlene zasiahol proti tomuto neadekvátnemu konaniu.
Okrem toho sa podľa slov podpredsedu BBSK Ondreja Luntera obracajú aj na Najvyšší kontrolný úrad pre vykonanie kontroly v SAD Zvolen, aby preverili hospodárenie s verejnými zdrojmi.
„Taktiež sa obraciame aj na Protimonopolný úrad, či dopravca nezneužíva monopolné a dominantné postavenie na trhu a na Okresný súd vo Zvolene, aby nám doručil medzitým rozsudok čo najskôr,“ dodal podpredseda kraja.
Lunter vyzýva za rokovací stôl
Taktiež vyzýva aj zástupcov SAD Zvolen, aby si s vedením BBSK sadli za jeden stôl a hľadali riešenia v prospech cestujúcej verejnosti.
„Zákon nám umožňuje vybrať prevádzkovateľa verejnej dopravy bez verejnej súťaže najviac na obdobie dvoch rokov, čo by sme radi využili a so SAD Zvolen sa dohodli. Dopravu v ďalšom období bude potom zabezpečovať víťaz verejného obstarávania, na ktoré sa chceme počas tohto dvojročného obdobia dôkladne pripraviť,“ objasnil Ján Lunter.
Vedenie Banskobystrického samosprávneho kraja v septembri 2018 informovalo, že odmieta plniť od januára 2019 zmluvy s dopravcami zabezpečujúcimi prímestskú autobusovú dopravu v kraji.
Predĺženie zmlúv je v rozpore so zákonom
Predĺženie platnosti zmlúv s oboma dopravcami SAD Zvolen aj SAD Lučenec v dodatkoch o päť rokov, ktoré podpísalo bývalé vedenie BBSK bolo podľa právnej analýzy vedenia kraja v rozpore so zákonom.
Predovšetkým s nariadením Európskeho parlamentu o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave.
Obidvaja dopravcovia aj na základe svojich právnych analýz trvali na platnosti dodatkov a garantovali dopravnú obslužnosť aj po 1. januári 2019.
Spor skončil na súde
Vzhľadom k tomu, že nedošlo k dohode a uzavretiu dočasných krátkodobých zmlúv s dopravcami, tak sa vedenie BBSK rozhodlo spor o platnosť predĺženia zmlúv dodatkami s autobusovými dopravcami SAD Zvolen a SAD Lučenec riešiť súdnou cestou.
Kraj tiež garantoval, že do rozhodnutia súdu bude za vykonávanie dopravy platiť v zmysle spochybňovaných dodatkov.
Podľa stanoviska vedenia SAD Zvolen, ktoré má agentúre SITA k dispozícii, môže za súčasný stav vo verejnej doprave predseda BBSK Ján Lunter, lebo spôsobil, že po 1. januári 2019 neexistuje medzi dopravcami v kraji a BBSK záväzný zmluvný vzťah.
„BBSK je viazaná zmluvou o výkonoch vo verejnom záujme a túto zmluvu doteraz nevypovedal. Nerozporoval ani vyčíslené náklady na zabezpečovanie dopravy a dokonca nevyhlásil ani súťaž na výber nového dopravcu. Neuhrádza platby za výkony a navyše zažaloval dopravcov, čím sa domáha neplatnosti záväznej zmluvy,“ uvádza sa v stanovisku.
Ľudí nebude mať kto prepravovať
Vedenie SAD Zvolen ďalej uvádza, že na situáciu doplácajú vodiči ako aj ostatní zamestnanci dopravcov v kraji.
„Ján Lunter sa domáhal neplatnosti zmluvy na súde, čo sa mu aj podarilo dosiahnuť a my sa tomuto rozhodnutiu súdu musíme podriadiť a prestať prepravovať cestujúcich,“ konštatuje vedenie spoločnosti s tým, že osobnú zodpovednosť musí prevziať ten predstaviteľ samosprávy, ktorý získal mandát a vyplýva mu to zo zákona.
Podľa vedenia SAD Zvolen sa predseda BBSK len vyhovára, aby tým zakryl svoju neschopnosť zastávať tento post a plniť si povinnosti, ku ktorým sa zaviazal.
SAD Zvolen je povinná plniť si povinnosti voči akcionárom a v zmysle zákona je povinné brániť stratám na podnikaní.
„Štatutárni zástupcovia spoločnosti nemôžu v zmysle právnych predpisov ďalej pokračovať v zadlžovaní spoločnosti spôsobenej neplnením zmluvných podmienok zo strany BBSK,“ konštatuje vedenie SAD Zvolen.