Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., (ZSSK CARGO) a zástupcovia zamestnancov sa po troch kolách kolektívneho vyjednávania zatiaľ nedohodli na podobe kolektívnej zmluvy na rok 2023.
Podľa odborových organizácií pôsobiacich v štátnom nákladnom vlakovom dopravcovi rozpor zostáva v prípade mzdového nárastu, čo považujú za najdôležitejšie.
Predložili nový a konečný návrh
Odborové združenie železničiarov, najväčšia odborová organizácia na železniciach, informovalo, že zástupcovia zamestnancov nesúhlasili s návrhom zamestnávateľa a predložili nový, podľa nich už konečný návrh na navýšenie základných miezd.
„Ak zamestnávateľ návrh neprijme, tak ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa bude konať už len pred sprostredkovateľom,“ oznámili na svojom portáli odborári.
Železnice na Slovensku prežívajú nočnú moru, ceny elektriny ich môžu „vykoľajiť"
Zamestnávateľ zobral návrh na vedomie a po vzájomnej dohode určili termín ďalšieho vyjednávania na 27. októbra.
„Rokovania stále prebiehajú. ZSSK CARGO chce zastabilizovať zamestnancov adekvátnym mzdovým nárastom a počas rokovaní sa snažíme nájsť riešenie pre obe strany prijateľné,“ uviedla pre agentúru SITA k stavu vyjednávania riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.
Viac si vraj nemôžu dovoliť
Vyjednávači zamestnávateľa podľa odborárov predtým zotrvali na svojom protinávrhu rastu miezd s miernou úpravou s tým, že v súčasnosti si firma nemôže viac dovoliť. Ako uviedli, každé ďalšie zvýšenie by ohrozilo jej fungovanie do budúcnosti, pretože situácia na trhu s komoditami je veľmi neistá a prepravy za posledné tri mesiace rapídne klesli.
Za hlavný problém spoločnosť označila to, že stále nevie, za akú cenu bude nakupovať energie. Navrhla prerušiť vyjednávanie až do 15. novembra, kedy by už mohli byť známe konkrétne opatrenia vlády k zastropovaniu cien energií, prípadne k inému spôsobu regulácie cien pre konečných užívateľov.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia sa stáva lídrom v digitalizácii železničnej dopravy na Slovensku
Odborové organizácie pri Železniciach Slovenskej republiky, ktoré sú manažérom infraštruktúry, vo štvrtok 20. októbra vstúpili do štrajkovej pohotovosti. Zdôvodnili to neúspešným kolektívnym vyjednávaním o kompenzácii nárastu životných nákladov zakotvených v kolektívnej zmluve ŽSR na roky 2021 až 2023.