V tomto roku sú naplánované dve významné rekonštrukcie električkového koľajiska v Bratislave. Už na jar sa spustí v poradí tretia etapa modernizácie tratí v smere do Dúbravky od tunela a v mestskej časti Rača.
Na jar spustia 3. etapu opráv do Dúbravky
Ako informoval Bratislavský Magistrát, obe rekonštrukcie budú prebiehať približne v rovnakom čase. S modernizáciou úseku od tunela po Molecovú by sa malo začať 2. mája tohto roka.
„Ide o najnáročnejší a najdlhší úsek. V rámci tohto úseku budú rekonštruované okrem trate aj zastávky Kráľovské údolie, Lafranconi, Botanická záhrada a Molecova,“ povedal hovorca bratislavského magistrátu Peter Bubla.
Dodal, že počas prác sa opravia aj cesty a na lávke Botanická záhrada budú nainštalované nové výťahy.
Vodiči sa tak budú musieť pripraviť na viaceré dopravné obmedzenia v tomto úseku. Tie v súčasnosti už koordinuje zhotoviteľ nielen s vedením mesta, ale aj s Policajným zborom SR.
Bubla uviedol, že všetky práce, ktoré spôsobia rozsiahle dopravné obmedzenia, sa budú snažiť naplánovať a realizovať počas školských prázdnin tak, aby sa minimalizoval negatívny dopad na dopravu a predišlo sa zbytočným dopravným kolónam.
Rekonštrukcia račianskeho “esíčka“
Termín opráv električkových koľají v bratislavskej mestskej časti Rača je naplánovaný na apríl 2020. Za 2,32 milióna eur bez DPH sa zmodernizuje celkom 430 metrov tratí v úseku Detvianska – Záhumenice. Bubla uviedol, že trať by mala byť opravená najneskôr do 30. novembra tohto roka.
Podľa informácií Dopravného podniku Bratislava a. s. by však práce mohli trvať iba dva mesiace. Malý rozpor v termínoch naznačuje pravdepodobnosť možného opätovného odsúvania termínu.
Modernizácia sa už počas minulého roka viackrát presúvala z mesiaca na mesiac, až sa nakoniec presunula do aktuálneho roka. Račanom tak neostáva nič iné, ako dúfať, že tento termín sa skutočne naplní.
Podľa Magistrátu je omeškanie spôsobené v dôsledku neočakávaných okolností, ktoré spôsobili zdržanie prác v Karlovej Vsi, kde dopravný podnik potreboval väčšinu obojsmerných električiek, aby súčasne dokázal obslúžiť Karloveskú i Račiansku radiálu.
Električka okolo SND
Bubla uviedol, že nová linka električky, ktorú predstavil ešte v priebehu minulého roka Bratislavský Magistrát, je definitívna. „Je to najlepší a najvýhodnejší variant,“ vyhlásil ešte pred časom primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Tvrdí, že v porovnaní s inými alternatívami ide o najlepšiu priamu trasu, bude tam najkratší jazdný čas a zároveň najväčšia intenzita cestujúcich.
Trasa povedie medzi OC Eurovea a Slovenským národným divadlom (SND). Aj napriek nevôli bratislavskej hlavnej architektky Ingrid Konrad a ďalších odporcov, sa vedenie rozhodlo neustúpiť od pôvodného plánu.
Najviac sporným bodom, ktorým architektka v tom čase oponovala proti avizovaným plánom mesta, boli divadelné predstavenia, ktoré by mohla narúšať prevádzka električiek.
Hovorca mesta uviedol, že na projekte sa naďalej intenzívne pracuje. Koľko by mal projekt stáť a ako ho bude mesto financovať, zatiaľ nevedel presne povedať. Uviedol, že všetko bude závisieť od kompletnej dokumentácie a rozsahu prác.
„Hrubý rozpočet bude známy po spracovaní dokumentácie pre územné rozhodnutie, kedy bude jasný rozsah prác,“ informoval hovorca magistrátu.
Mesto už pripravuje súťaž na projektanta trate. Tender na zhotoviteľa sa pripraví až vtedy, keď mesto získa všetky stavebné povolenia. Dokončenie a spustenie trate očakáva mesto v roku 2024.