Zástupcovia Bratislavy a Ministerstva dopravy SR vo štvrtok podpísali zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku (NFP) na projekt predĺženia električkovej trate do Petržalky.
Ako informovala hovorkyňa magistrátu Dagmar Schmucková, podpisom zmluvy nastáva čerpanie eurofondov vo výške celkových oprávnených výdavkov v hodnote 86 miliónov eur.
Podpísali zmluvu o NFP
„Všetky práce realizované do konca roka 2023 budú financované z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra,“ uviedla s tým, že na projekt bude využitý systém fázovania. Zvyšné práce, v ktorých bude zhotoviteľ pokračovať v roku 2024, budú financované z nového programového obdobia.
Zelené tlačidlo pre cestujúcich, vysokoškolský grafikon aj úsporné opatrenia. Bratislavskú MHD čakajú zmeny
Podpisu zmluvy predchádzala príprava žiadosti a následne proces jej posudzovania, na ktorom sa podieľalo viacero subjektov. „Príprava žiadosti a jej schválenie prebiehali v riadnom režime počas niekoľkých mesiacov,“ poznamenala hovorkyňa s tým, že ide o bežný proces, keď sa žiadosti procesujú aj po začatí prác.
Podpisom zmluvy o NFP nastáva čerpanie eurofondov z Kohézneho fondu, z ktorého bude výstavba električkovej trate v prevažnej miere financovaná. „Z týchto európskych zdrojov si mesto refinancuje doposiaľ zaplatené faktúry zhotoviteľovi, a bude financovať tie nasledujúce, ktoré sa budú vzťahovať na práce realizované do konca roka 2023,“ doplnila.
Financovanie ďalších projektov
Financie z eurofondov z aktuálneho programového obdobia, ktoré sa v tomto roku nevyužijú na petržalskú električku, môžu byť podľa mesta použité na ďalšie dopravné projekty v Bratislave, ktoré sú aj s Dopravným podnikom pripravené.
Bratislavčania sa novej električkovej trate v Petržalke dočkajú v budúcom roku, eurofondy by nemali prepadnúť
Ide napríklad o modernizáciu elektrických meniarní pre električky a trolejbusy alebo opravu časti koľajníc a nástupísk na Vajnorskej radiále. Hlavné mesto zároveň so zhotoviteľom II. etapy petržalskej električky rokuje o upravenom harmonograme.
„Postup prác podľa tohto harmonogramu má dať predpoklad na to, aby sa doprava po električkovej trati mohla spustiť v predstihu počas roka 2024, ešte pred samotným ukončením stavby,“ doplnila Schmucková.
Práce už začali
V koridore budúcej električkovej trate v súčasnosti vykonávajú predovšetkým zemné práce – upravujú podložie systémom kladenia geodosky a budujú násypy.
„Zhotoviteľ pracuje na viacerých objektoch súčasne – intenzívne práce budú prebiehať v súvislosti s odstraňovaním násypu pôvodnej komunikácie a premostenia Chorvátskeho ramena na Rusovskej ceste,“ vysvetlila hovorkyňa mesta s tým, že pracujú aj na moste pri Pápežskej lúke, kde sa budú práce sústreďovať na armovanie a betonáž podpier.
Na ďalšom moste pri Technopole začínajú robiť hĺbkové zakladanie, ktoré tvoria veľkopriemerové pilóty. „V krátkom čase sa tiež začnú práce na stavebnej častí meniarní, ktoré budú slúžiť na napájanie trolejových vedení elektrickým prúdom,“ doplnila Schmucková s tým, že dôležitou súčasťou prác na stavbe petržalskej električky sú aj prekládky inžinierskych sietí.