Milióny ojazdených automobilov znečisťujúcich ovzdušie z bohatých krajín končia v rozvojových krajinách. Uvádza to nová správa Organizácie Spojených národov (OSN).
V rokoch 2015 až 2018 exportovali z Európy, Japonska a Spojených štátov amerických približne 14 miliónov starých áut v zlom stave. Štyri z piatich vozidiel predali do chudobnejších krajín, pričom viac ako polovica smerovala do Afriky.
Únia začína uplatňovať pravidlá pre čistejšie a bezpečnejšie autá, prijala ich po afére Dieselgate
Nedostatočné normy
Odborníci tvrdia, že až 80 percent z nich nesplnilo vo vývoznej krajine minimálne bezpečnostné a environmentálne normy.
V správe Programu Spojených národov pre životné prostredie (UNEP) uviedli, že vývozcovia aj dovozcovia musia prijať prísnejšie právne predpisy.
Na svete neustále narastá počet vlastníkov áut. V súčasnosti je ich na cestách zhruba 1,4 miliardy, pričom do roku 2040 by to mohli byť až dve miliardy.
Veľkú časť rastu registrujú práve v rozvojových krajinách v Ázii, Afrike a Latinskej Amerike. Počas trojročnej analýzy odborníci zistili, že predpisy o dovoze áut vo väčšine zo 146 skúmaných krajín boli „nedostatočné“.
Dopad na klímu a bezpečnosť
Holandský inšpektorát životného prostredia a dopravy vo svojej štúdii dokázal, že množstvo osobných áut či dodávok smerujúcich z holandských prístavov do Afriky je zastaralých a prispieva k zhoršeniu kvality ovzdušia na kontinente.
Spoluautor štúdie Rob de Jong z UNEP ozrejmil, že „zo 14 miliónov áut až 80 % nie je spôsobilých jazdiť po cestách a nespĺňa emisnú normu Euro 4 a produkujú tak o 90 % viac emisií“.
Autori veria, že práve tieto autá sú zodpovedné za narastajúci počet dopravných nehôd v chudobných afrických a ázijských krajinách. „V roku 2017 bol priemerný vek dovezených áut do Ugandy viac ako 20 rokov. Platí to aj pre Zimbabwe. Približne 30 afrických krajín nemá žiaden vekový limit, takže sa tam môžu dostať hocijaké autá,“ uviedla Jane Akumu z UNEP.
Ďalším problémom je fakt, že z mnohých áut pred exportom vyberajú cenné súčiastky, ako napríklad katalyzátor, v ktorom je platina, ďalej airbagy či protiblokovací brzdový systém (ABS).
Holandsko požaduje medzinárodnú spoluprácu
Až 54 % vozidiel zo zverejnenej správy pochádza z Európy, pričom množstvo z nich prevážajú cez Holandsko. Tamojšie úrady situácia znepokojuje a žiadajú prijatie opatrení na európskej úrovni.
Holandská ministerka životného prostredia Stientje van Veldhoven vyhlásila, že jej krajina nedokáže tento problém vyriešiť sama a chce zaviesť spoluprácu medzi európskymi a africkými vládami.
Niektoré krajiny už pochopili nebezpečenstvo takýchto áut. Napríklad Maroko dovoľuje import vozidiel starých maximálne päť rokov, v Keni je to o tri roky viac.
Rob de Jong vyhlásil, že zodpovednosť je na oboch stranách. „Nie je etické, že bohaté krajiny vyvážajú autá, ktoré nemôžu jazdiť po ich cestách. Nerozumiem však, prečo dovážajúce krajiny tak dlho čakali na zavedenie minimálnych štandardov,“ povedal.