Prvý rok ministra dopravy Andreja Doležala vo funkcii vníma Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) veľmi negatívne. Podľa únie rezort dopravcom nepomohol. Dopravcovia kriticky vnímajú, že šéf ministerstva nereflektoval ich výzvu na rokovanie a do dnešného dňa neupravil mýto, ani nezverejnil zmluvné dodatky k mýtnemu systému.
Ako uviedol pre agentúru SITA šéf UNAS Stanislav Skala, autodopravcom nestačí, že minister Doležal informuje o prácach na novom mýtnom systéme, chcú byť pri jeho príprave. UNAS na základe krokov rezortu dopravy predpokladá, že chce predĺžiť zmluvu so spoločnosťou SkyToll. Únia nie je proti plateniu mýta, očakáva však vytvorenie spravodlivého mýtneho systému.
„V záujme zlepšenia situácie sme podali viacero návrhov, napríklad na znižovanie nákladov pre dopravcov či odstránenie zbytočných pokút. Podobne sme podali návrhy v súvislosti s bonusmi na mýte. Taktiež sme požadovali prednostné očkovanie vodičov voči ochoreniu COVID-19. Naopak, sme vďační ministerstvu financií za zníženie cestných daní, ktoré nám boli znížené o 50 percent,“ zdôraznil Stanislav Skala.
Odmietajú označenie teroristickej organizácie
Autodopravcovia nechcú len kritizovať, ale odmietajú, aby minister dopravy označil UNAS za teroristickú organizáciu len preto, že ho kritizujú za mýtny systém. „Neriešením problémov minister Doležal zvyšuje u dopravcov nervozitu a vedie ich k vráteniu sa k protestom,“ dodal Stanislav Skala.
Oprava ciest I. triedy má byť financovaná z peňazí vybraných na predraženom mýte, tvrdia autodopravcovia
Minister dopravy už viackrát kritizoval prístup predstaviteľov UNAS k rokovaniam o riešení problémov autodopravcov. Upozornil, že viaceré zmeny potrebujú čas a niektoré zmeny, ako napríklad okamžitá zmena v súčasnom mýtnom systéme, sa nedajú realizovať, lebo Slovensko je právny štát, platia tu zákony a aj už uzavreté zmluvy.
Zároveň odmietol vyhrážanie sa a vydieranie zo strany UNAS štrajkmi, blokáciami ciest a hraničných priechodov. Andrej Doležal viackrát upozornil, že rokuje s tými, s ktorými sa dá rokovať slušne a ktorí sú schopní prijať aj kompromisy. „Naše dvere sú vždy otvorené pre kohokoľvek, kto má záujem o slušnú a vecnú diskusiu,“ uviedol Ivan Rudolf, poradca ministra dopravy a výstavby pre strategickú a krízovú komunikáciu.
Nový systém má byť efektívnejší
Napriek kritike UNAS sa príprava nového elektronického mýtneho systému už rozbehla. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlásila verejnú súťaž na tento systém za 60 miliónov eur bez DPH.
Žiadosti o účasť na súťaži môžu firmy predložiť do 31. marca 2021. Doležal avizoval, že nový mýtny systém bude prostredníctvom NDS v správe štátu a bude efektívnejší ako ten doterajší. Lehota realizácie zákazky je rozdelená do dvoch etáp.
Štát ušetrí nemalé peniaze, projektová príprava diaľnice D3 bude financovaná z eurofondov
Plnenie prvej etapy sa bude realizovať od podpisu zmluvy do 31. decembra 2022. Druhá etapa sa týka prevádzky, ktorej plnenie sa bude realizovať od 1. januára 2023 do 31. decembra 2027. Okrem súťaže na palubné jednotky a zákaznícke služby má NDS v apríli 2021 vyhlásiť aj verejné obstarávanie na kontrolu výberu mýta.