Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) odmieta spoplatnenie ciest I. a II. triedy. Svoj postoj vyjadrila aj v pripomienkach k návrhu vyhlášky Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest, ciest I. triedy a ciest II. triedy s výberom mýta s účinnosťou od 1. januára 2021.
Ako informoval Stanislav Skala z UNAS, dopravcovia odmietajú spoplatnenie viac ako 500 km úsekov ciest I. triedy paralelných s úsekmi diaľnic a rýchlostných komunikácií, lebo podľa nich predložený návrh je nedostatočne zdôvodnený.
Poukazujú na chýbajúcu štúdiu
Podľa UNAS z doterajšej prevádzky mýtneho systému má rezort dostatok dát o pohybe vozidiel podliehajúcich mýtu v úsekoch ciest I. triedy, ktoré sa majú spoplatniť sadzbou vo výške rovnakej ako diaľnice a rýchlostné cesty.
Keďže niektoré úseky sú kratšie ako 1 kilometer, a to aj výraznejšie, navyše sú v oblastiach s menej frekventovanou premávkou, je potrebné skúmať, či zvýšený výber mýta na všetkých navrhovaných úsekoch za obdobie jedného roka dosiahne aspoň takú úroveň, aby sa zaplatili náklady štátu spojené so zmenou geomodelu proskytovateľa služby (SkyToll).
Na opravy a údržby slovenských ciest I. triedy podľa odhadov chýba zhruba 600 miliónov
UNAS poukazuje aj na absenciu štúdie z údajov poskytovateľa služby, z ktorej by vyplynulo, že autodopravcovia tranzitujúci po diaľniciach a rýchlostných cestách úmyselne odbočujú na paralelné úseky ciest I. triedy, aby sa tak vyhli plateniu vyššieho mýta za jazdu po diaľnici.
Autodopravcovia sú presvedčení, že využívanie ciest I. triedy nákladnou autodopravou súvisí výlučne s miestom nakládky alebo vykládky v blízkom okolí týchto paralelných úsekov.
Česmad má tiež výhrady
Ich spoplatnením sadzbami pre diaľnice a rýchlostné cesty sa však doprava v týchto úsekoch nezníži, iba sa zvýšia príjmy z výberu mýta a znížia príjmy autodopravcov, resp. zvýšia se ceny za dopravu a tým aj cenová hladina v štáte.
Takéto umelé navyšovanie poplatkov považuje UNAS za kontraproduktívne a nesúhlasí s ním.
Bratislavská župa zakladá novú spoločnosť, postará sa o cesty druhej a tretej triedy
Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia tiež odmieta rozširovanie spoplatnenia cestnej infraštruktúry elektronickým mýtom na vybrané úseky ciest II. triedy.
„Mýto by sa malo vyberať len na úsekoch ciest, kde nákladovosť systému bude nižšia ako samotný výber mýta. Tento parameter cesty II. triedy nespĺňajú, čo znamená, že neprinesú očakávané zvýšenie príjmov na ich opravu a údržbu,“ vyhlásil hovorca združenia Česmad Roman Kment.
Krajské cesty sú znehodnocované
Neprijateľná je pre aj plánovaná preklasifikácia približne 559 kilometrov už spoplatnených úsekov ciest I. triedy do kategórie s vyššou sadzbou mýta, ktorá zoberie dopravcom 13 miliónov eur.
Cesta medzi Muráňom a Prednou Horou sa dočká opravy, výsledná suma je nižšia ako predpokladaná hodnota
Spoplatnenie ciest II. triedy mýtnym poplatkom nie je otázkou najbližších dní alebo týždňov. Ministerstvo dopravy a výstavby SR však pripúšťa, že nový pripravovaný mýtny systém bude zohľadňovať aj možnosť zapracovania takýchto zmien.
Vníma totiž problém samosprávnych krajov, že cesty nižších kategórií, ktoré patria do ich vlastníctva, využívajú aj dopravcovia v nákladnej doprave, pričom dochádza k ich znehodnocovaniu.