Pokles zisku autodopravcov dosiahol v tomto roku od 30 do 40 percent. Kým na začiatku roka boli výkony dopravcov v normálnom stave, prepad ekonomiky po vypuknutí koronakrízy veľmi silne pocítili slovenskí regionálni dopravcovia.
Nedokázali splácať záväzky
Prepad vo výstavbe až o 50 percent sa najhoršie dotkol malých dopravcov so staršími vozidlami. Pritom zahraničná doprava klesla približne o 20 percent. Vyhlásil to pre agentúru SITA Stanislav Skala z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).
Autodopravcovia: Podstatná časť peňazí z mýta by mala ísť do diaľnic a nie súkromných rúk ako dnes
Podľa UNAS najhoršie dopadli firmy, ktoré mali kúpené nákladné vozidlá na lízing. „Niektoré firmy, ktoré mali vozidlá kúpené na lízing, ich museli vrátiť, lebo nedokázali splácať svoje záväzky voči lízingovým spoločnostiam. Dokonca aj vodiči museli byť prepustení. Viacerí autodopravcovia z oblasti kamiónovej dopravy sa snažili vodičom nájsť druhú prácu. Situácia je momentálne veľmi zlá a bude ešte horšia. Pandémia koronavírus sa dopravných spoločností dotkla najmä v znížení dopytu po doprave,“ zdôraznil Stanislav Skala.
Pomoc štátu je dôležitá
Keďže slovenskí autodopravcovia sú na tom v rámci stredoeurópskeho regiónu najhoršie, je pomoc štátu podľa UNAS dôležitá. Únia od zavedenia nového mýtneho systému od roku 2022 očakáva nielen efektívnejší výber mýta, ale od nového správcu aj to, že zabezpečí, aby aspoň 85 percent príjmov z mýta sa vrátilo späť na opravu a výstavbu ciest. V tejto súvislosti UNAS ocenila ministerstvo financií, ktoré vypočulo prosby autodopravcov a znížilo cestné dane. „Trocha nám ale robí starosti ministerstvo dopravy, ktoré nereflektuje návrhy UNAS,“ podotkol Stanislav Skala.
Slovenskí autodopravcovia od budúceho roka neočakávajú zlepšenie, skôr zhoršenie. Aj preto bude UNAS žiadať od vlády, aby sa začala venovať aj problémom autodopravcov. „Firma, ktorá mala 20 vozidiel, tak dnes ich má len 12. Je to veľký prepad,“ upozornil Stanislav Skala s tým, že v snahe znížiť náklady budú presadzovať okrem iného zavedenie vrátky spotrebnej dane z pohonných látok, zastavenie spoplatnenia ciest II. triedy do spustenia nového mýtneho systému či odstránenie aktuálnych chýb na mýtnom systéme vrátane zrušenia vysokých pokút.