Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) spoločne s rakúskym dopravcom Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) budú od 13. decembra spoločne prevádzkovať vlaky na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. ZSSK si od toho sľubuje ešte výraznejšie utuženie partnerstva. Spoluprácu s touto spoločnosťou totiž považuje do budúcnosti za kľúčovú.
Obaja národní vlakoví dopravcovia na regionálnej trati z hlavného mesta Slovenska na Žitný ostrov nahradia českú spoločnosť RegioJet, ktorá tam zabezpečuje osobnú dopravu od jari 2012, pričom zmluva so štátom vo verejnom záujme jej uplynie 12. decembra. ZSSK a ÖBB ponúkli štátu výhodnejšie podmienky, s väčším počtom klimatizovaných vozňov a s nižšími nákladmi prevádzky.
Dočasné riešenie do výberu dopravcu
„Predložiť spoločnú ponuku pre nás znamenalo zúročiť skúsenosti oboch dopravcov získaných pri prevádzkovaní železničnej dopravy na linke Viedeň – Bratislava, ktorá má vysoký ekonomický potenciál, z čoho plynie potreba zabezpečiť rýchlu a kvalitnú železničnú dopravu do práce i školy, za turizmom aj kultúrou,“ informoval portál NasaDoprava.sk riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Dopravu na trati Bratislava - Komárno zabezpečí rakúska a slovenská železničná spoločnosť
Ako dodal, ich „cieľom bolo preniesť tieto skúseností na trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, ktorá si vyžaduje veľmi podobné prevádzkové parametre a nároky pre využívanie následných druhov dopráv – mestskú hromadnú dopravu a prímestské autobusové linky“.
Slovensko-rakúske duo železničných dopravcov bude prevádzkovať vlaky medzi Bratislavou a Komárnom spoločnými silami dočasne dva roky, teda do konca roku 2022. Bývalé ani súčasné vedenie Ministerstva dopravy a výstavby SR totiž nestihlo doteraz vybrať nového prevádzkovateľa osobných vlakov na trati. Víťaz stále trvajúceho opakovaného tendra by mal na trase jazdiť desať rokov od začiatku roka 2023.
ZSSK si prenajme od ÖBB štyri súpravy
Na jednokoľajnej železničnej trati Bratislava – Komárno je denne vedených vyše 50 vlakových spojov. „Zostaviť grafikon vlakovej dopravy a dokázať ho realizovať je možné iba s použitím vratných vlakových súprav (môžu ísť aj dopredu, aj dozadu bez toho, aby musel rušeň obehnúť súpravu),“ priblížil Kováč.
Zároveň poznamenal, že ZSSK však aktuálne nedisponuje dostatočným počtom voľných, nevyužívaných dieselových vratných súprav, a preto rozšírila vzájomnú spoluprácu a využila možnosť prenájmu rakúskych vozidiel.
ZSSK si pre dopravnú obsluhu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno prenajme od rakúskeho partnera štyri súpravy s dieselovým rušňom a riadiacim vozňom a tie doplní o svoje modernizované vozne.
Z celkového počtu deviatich, respektíve jedenástich nasadených súprav budú štyri prenajaté od ÖBB. „ZSSK bude s cieľom zabezpečiť dopravnú obsluhu v čase špičky (požiadavka na vyššiu prepravnú kapacitu) nasadzovať na vybraných vlakoch vozne Bdteer, dopravca ÖBB poskytne dieselový rušeň radu 2016, vložené vozne a riadiaci vozeň,“ priblížil Kováč.
Tým sa dosiahne možnosť rýchlej zmeny smeru jazdy v obratných staniciach. Mimo špičky, respektíve cez víkend a počas sviatkov budú vlaky radené z rušňov, motorových jednotiek a vozňov, ktoré sú vo vozidlovom parku ZSSK.
Analytik dúfa, že kvalita cestovania neklesne
„Je to jediné možné riešenie v tejto situácii,“ zareagoval pre portál NasaDoprava.sk riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej na rozhodnutie rezortu dopravy o dočasnom zabezpečení vlakovej dopravy na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno v podobe spolupráce ZSSK a ÖBB.
Ako dodal, potvrdzuje to, že ZSSK nemá dostatok techniky, ktorú by bola schopná nasadiť a plnohodnotne nahradiť RegioJet od 13. decembra. „Veríme, že nedôjde k zníženiu kvality cestovania vlakom pre cestujúcich na trati Bratislava – Komárno,“ povedal Matej.
Nasadia vozne s klimatizáciou aj bez nej
Maximálna rýchlosť na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno predstavuje 80 kilometrov za hodinu. Medzi nasadzovanými vlakmi bude súprava s 372 miestami na sedenie a s maximálnou rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu. Pozostáva z hnacieho koľajového vozidla (rušňa) radu 2016 od ÖBB, dvoch osobných vozňov Bdteer od ZSSK, dvoch vložených vozňov Bmpz-I a riadiaceho vozňa Bmpz-s od ÖBB.
Ako priblížil Kováč, vozne Bdteer sú s klimatizáciou, vákuovým WC, wi-fi pripojením a možnosťou prepravy bicyklov. Vozne Bmpz-I a Bmpz-s sú bez klimatizácie, majú viacúčelový veľkopriestorový oddiel pre prepravu bicyklov a osôb s obmedzenou možnosťou pohybu a majú spĺňať kvalitatívne požiadavky prepravy cestujúcich v prímestskej a regionálnej doprave na sieti ÖBB. Súpravy momentálne jazdia na trati Viedeň Hauptbahnhof – Marchegg – Bratislava Hlavná stanica.
Medzi Bratislavou a Komárnom budú premávať aj dieselmotorové jednotky 840 (ZSSK) s celkovou prepravnou kapacitou 110 miest na sedenie a s maximálnou rýchlosťou 115 kilometrov za hodinu. „Ide o nízkopodlažné jednotky s klimatizáciou, vákuovým WC a možnosťou prepravy osôb s obmedzenou možnosťou pohybu. Zároveň umožňujú spájanie do dvojíc a disponujú diaľkovým ovládaním,“ uviedol Kováč.
Štandardná spolupráca, spoľahlivý partner
Ďalšie vlakové súpravy sú zložené z rušňa radu 754, dvoch vozňov Bdteer a dvoch vozňov Bdtmeer (všetky ZSSK) s 364 miestami na sedenie a rýchlosťou maximálne 100 kilometrov za hodinu. Sú to klasické súpravy, pričom vozne Bdtmeer sú rekonštruované bez klimatizácie.
Doterajšia spolupráca s ÖBB je podľa ZSSK na štandardnej úrovni. Prevádzkujú spolu regionálne vlaky medzi Bratislavou a Viedňou, diaľkové vlaky IC 44 a IC 45 na linke Košice – Bratislava -Viedeň, ako aj diaľkové vlaky rjx 160 a rjx 167 na linke Bratislava – Viedeň – Zürich. „ÖBB vnímame ako spoľahlivého partnera, s ktorým spoločne denne vozíme pasažierov z a do Viedne a na ďalších reláciách,“ dodal Kováč.
Opakovaná snaha o liberalizáciu
Ministerstvo dopravy hľadá vlakového dopravcu opakovane nielen medzi Bratislavou a Komárnom, ale aj na menšej regionálnej trati Žilina – Rajec. Prvý neúspešný pokus predošlého vedenia rezortu pod vedením Árpáda Érseka o začiatok liberalizácie vlakovej osobnej dopravy na týchto tratiach chce nanovo dotiahnuť súčasný tím ministerstva na čele s Andrejom Doležalom. V pláne je aj príprava súťaže na dopravcu pre trať Košice – Moldava nad Bodvou.
„Plnú zodpovednosť nesie bývalé vedenie ministerstva, ktoré malo dostatok času na zrealizovanie súťaže,“ mieni o zbabranej liberalizácii riaditeľ IDH dúfajúc, že sa to už nebude opakovať. Tvrdí, že liberalizácia osobnej dopravy na niektorých tratiach je len pokračovanie v dlhodobo nekoncepčnom prístupe rezortu dopravy k osobnej verejnej doprave.
„Vybrať jednotlivé úseky a snažiť sa ich liberalizovať bez integrácie dopravy v daných regiónoch, prípadne na celom území Slovenska je zlým a nelogickým postupom,“ myslí si Matej s tým, že vypisovať súťaže na jednotlivé trate nemá žiadny zmysel.
Ministerstvo dopravy podľa neho malo už dávno pristúpiť k projektu integrácie verejnej osobnej dopravy na celom území Slovenska so zriadením dopravnej autority, kde by prišlo k skutočnej integrácii verejnej osobnej dopravy medzi vlakovou, autobusovou a mestskou dopravou.