Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sú v prípade potreby pripravené na regionálnej trati Žilina – Rajec uskutočniť opatrenia na zvýšenie jej kapacity. Štátny manažér železničnej infraštruktúry o tom v stredu informoval agentúru SITA v tlačovej správe v súvislosti s vyhlásením súťaže na výber osobného vlakového dopravcu na tejto trati.
„Súčasný technický stav trate Žilina – Rajec postačuje aktuálnemu počtu vlakov, ktoré na trati jazdia. Kapacita trate umožňuje pravidelný jednohodinový interval osobných vlakov, a to buď vyhýbaním sa (križovaním) vlakov v stanici Lietavská Lúčka alebo Bytčica,“ uviedol hovorca ŽSR Michal Lukáč.
Prestoje vlakov by sa skrátili
Pre skrátenie prestojov vlakov v staniciach pri križovaní sú ŽSR pripravené v stanici Bytčica alebo Lietavská Lúčka zabezpečiť automatizované prehadzovanie výhybiek. Prestoje vlakov by sa skrátili z dnešných sedem až desať minút na približne štyri minúty.
Aktualizované: Prevádzkovateľ vlakov na trati Žilina - Rajec je vraj vopred jasný, podľa AllRail je súťaž neférová
„V prípade, ak sa rezort dopravy a Žilinský samosprávny kraj ako objednávatelia osobnej železničnej dopravy dohodnú, že na trati plánujú posilniť dopravu a vypravovať osobné vlaky každých tridsať minút, sú ŽSR pripravené investovať do úpravy technických zariadení, čím bude umožnené zvýšiť kapacitu trate,“ priblížil Lukáč.
V rámci úprav by obnovili výhybňu pre križovanie vlakov v Konskej a zaviedli diaľkové riadenie dopravy na trati. Kľúčová je podľa ŽSR tiež spolupráca ministerstva dopravy a Žilinského kraja, a to najmä v oblasti odstránenia súbehu autobusovej a vlakovej dopravy.
Nevyhovujúci technický stav
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), ktorá prevádzkuje osobnú dopravu na trati Žilina – Rajec, označila jej technický stav za nevyhovujúci a nezodpovedajúci jej potenciálu.
Liberalizácia vlakovej dopravy začne medzi Žilinou a Rajcom, inštitút dopravy ju ale navrhuje pozastaviť
„Na traťovom úseku nie je dnes možné realizovať ani obojsmerný systémový hodinový takt vlakov kategórie Os (osobný). Potenciál traťového úseku je podľa nášho názoru na úrovni celodennej hodinovej dopravnej obsluhy so zahustením na 30-minútový interval vlakov minimálne v čase rannej dopravnej špičky – po realizácii koordinačných opatrení v zmysle koncepcie a zámerov Integrovaného dopravného systému v Žilinskom samosprávnom kraji,“ uviedol nedávno pre agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Uvedený ideálny rozsah dopravných výkonov podľa národného vlakového dopravcu v súčasnosti nie je na traťovom úseku realizovateľný vzhľadom na kapacitu a technické vybavenie železničnej infraštruktúry, ako aj limitovanú objednávku dopravných výkonov zo strany štátu.
Ministerstvo začalo verejnú súťaž
Ministerstvo dopravy a výstavby SR oznámilo 7. augusta, že začína verejnú súťaž na prevádzku osobnej vlakovej dopravy na trati Žilina – Rajec v dĺžke 21 kilometrov. Vybraný dopravca bude podľa zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať vlaky na trati počas desiatich rokov.
Ide o začiatok dlho očakávanej liberalizácie osobnej železničnej dopravy, od ktorej si rezort dopravy sľubuje zvýšenie konkurencieschopnosti na železniciach, ale najmä lepšie a kvalitnejšie služby pre cestujúcich. Oznámenie o zámere spustiť tender na trať Žilina – Rajec zverejnilo ministerstvo dopravy v súlade s pravidlami Európskej únie minimálne rok vopred v európskom vestníku.
Záujemcovia môžu požiadať o účasť v súťaži do 6. septembra. Dopravca na základe súťaže by mal začať obsluhovať trať už od februára 2020. Ministerstvo chce vyhlásiť súťaže na dopravcu aj na tratiach Bratislava – Komárno a Košice – Moldava nad Bodvou.