BRATISLAVA 19. marca (WEBNOVINY) – Najväčším odberateľom automobilov vyrobených na Slovensku nie je nikto z našich tradičných európskych obchodných partnerov, ale Čína. Podľa analýzy Poštovej banky totiž práve sem smeroval vlani prvýkrát najväčší podiel vozidiel zo Slovenska, a Čína tak predbehla Nemecko.
Do Číny sa zo Slovenska vyviezli automobily za takmer 1,3 mld. eur, čo predstavovalo 14,9-percentný podiel na celkovom vývoze automobilov. Nasledovalo Nemecko s podielom 14,2 % a sumou 1,2 mld. eur, a Francúzsko s 13,6 % a automobilmi v hodnote takmer 1,2 mld. eur.
Čína tak stúpa aj v rebríčku našich obchodných partnerov, keďže vývoz automobilov patrí tradične k ťahúňom slovenského exportu. Zatiaľ čo v roku 2006 bol podľa Poštovej banky podiel Číny na slovenskom zahraničnom obchode iba 0,5 %, do roku 2011 stúpol na 2,6 %.
„Objem nášho vývozu do Číny vzrástol počas piatich rokov takmer sedemnásobne, o čo sa postaral predovšetkým spomínaný export našich automobiliek,“ konštatuje sa v analýze.
Export automobilov a iných motorových vozidiel v minulom roku dosiahol na celkovom slovenskom vývoze podiel 15 % a suverénne dominoval so sumou vyše 8,4 mld. eur. Nasledovali monitory, projektory a televízne prijímače s podielom 9,7 % a objemom vývozu takmer 5,5 mld. eur a ropné oleje s podielom 5 % a objemom 2,8 mld. eur.
Dominantné postavenie automobilového priemyslu podčiarkuje aj štvrtá priečka súčastí a príslušenstva motorových vozidiel pri objeme bezmála 2,2 mld. eur a podielom 3,8 %.
V minulom roku sa pritom opäť potvrdila vysoká otvorenosť slovenskej ekonomiky, keď podiel zahraničného obchodu na hrubom domácom produkte dosiahol 159,8 %. Vývoz sa na výkone ekonomiky podieľal 81,7 % a podiel dovozu dosiahol 78,1 %.
O slovenský export sa pritom stará niekoľko významných položiek. Celková hodnota tovarov, ktoré sa vlani zo Slovenska vyviezli, prevýšila 56,4 mld. eur. Viac ako polovica z tohto objemu bola podľa analýzy Poštovej banky pritom koncentrovaná len do 15 najvýznamnejších exportných položiek.