Mýtne poplatky podľa dopravcov ohrozujú ich firmy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kamionisti
mýto Foto: SITA

BRATISLAVA 9. januára (WEBNOVINY) – Kamióny malých a stredných autodopravcov, nespokojných s podmienkami fungovania mýtneho systému a vysokými poplatkami, pokračujú v Bratislave v blokovaní Rožňavskej ulice v jazdnom pruhu smerom do mesta. V sobotu ráno, podobne ako v piatok večer, prišli medzi vodičov šéfovia Národnej diaľničnej spoločnosti, Igor Choma, a prevádzkovateľa mýta, spoločnosti SkyToll, Matej Okáli. Zaujímali sa o výhrady vodičov k prevádzke mýta. Vodiči, ktorých agentúra SITA na mieste blokády oslovila, hovorili najmä o tom, že vysoké sadzby mýta ohrozujú ďalšiu existenciu ich prepravných firiem.

„Prišli sa spýtať na nedostatky mýta. Nakoľko máme svojho hovorcu a organizátorov, tak sme sa vlastne nedohodli na ničom. Nemalo to vôbec žiadny význam. Myslím, že sa chceli zviditeľniť, že chcú s nami komunikovať,“ povedal o stretnutí s predstaviteľmi diaľničnej spoločnosti a SkyToll-u vodič z Liptova. Svoje meno povedať nechcel.

Keďže autodopravcovia ukončili protesty v regiónoch, no v Bratislave ich akcia pokračuje, zostáva otázne, či sa na pondelok o 10:00 plánované stretnutie premiéra Roberta Fica s nimi uskutoční. Podmienkou rokovania bolo ukončenie všetkých protestných aktivít autodopravcov.

„Čakáme na vyjadrenie pána premiéra a uvidíme, či pôjdeme domov alebo tu zostaneme,“ povedal Peter Junas, syn majiteľa malej rodinnej dopravnej firmy z Čeľadiniec v rodnom premiérovom okrese Topoľčany. Chlapi by podľa neho zostali hoci aj do februára, kým nedosiahnu to, pre čo prišli, a to je splnenie štyroch požiadaviek Únie autodopravcov týkajúcich sa mýtneho systému.

Perspektíva ich firmy je podľa Junasa taká, že keď sa nič nezmení, môžu to rovno zabaliť, nechať tu aj autá a ísť domov. Posťažoval sa, že za cesty prvej triedy musia platiť dvakrát, nielen cestnú daň, ale už aj mýto, čo je finančne náročné. „Náklady sa nám zvýšili dvadsaťnásobne. Treba niečo robiť s cestnou daňou. Nemáme to z čoho zaplatiť. Faktúry za dopravu sú veľmi nízke a z našich ziskov sa to nedá utiahnuť,“ dodal sklamane Junas. Ich firma fungujúca od roku 1993 má len dva automobily a vozí najmä stavebné materiály. Už minulý rok bol pre nich skoro likvidačný a ledva prežili. Zvýšené náklady na mýto to všetko iba skomplikovali.

Majiteľ firmy J-K Servis zo Zvolena Marcel Kalmár povedal, že bude ešte jazdiť do 15. januára a potom končí. „Nie je z čoho a do mínusu sa neoplatí robiť. Pokiaľ sa tu niečo nevybaví, nemyslím si, že s podnikom, pre ktorý robím, niečo vybavím, napríklad vyššie ceny,“ uviedol. Podľa neho nie je z čoho platiť lízingy na automobily, nebude na dane ani mzdy vodičov.

Malý dopravca má osem vozidiel, s ktorými preváža drevný odpad. V blokáde kamiónov na Rožňavskej je od začiatku akcie, od štvrtka rána. Ako Kalmár ďalej povedal, od začiatku krízy jazdia len za minimálne ceny, lebo aj podniky, pre ktoré vozia, pociťujú dopady krízy. Vlani jeho firma platila mesačne diaľničný poplatok okolo 90 eur, teraz po zavedení mýta to pri najazdení 7-8 tis. kilometrov vychádza na 1 100 až 1 200 eur mesačne. Rozhodnutie Únie autodopravcov Slovenska ukončiť protesty v regiónoch označil za ústupok z jej strany. „Beriem to ako odkaz premiérovi, že v niečom sa ustúpilo. Nech to berie ako ústupok z našej strany. Nemôžeme odtiaľ odísť všetci, lebo nedosiahneme potom absolútne nič,“ dodal Kalmár.

Iný vodič, ktorý si neželal prezradiť meno, sa priznal, že k účasti na blokáde bol donútený majiteľom firmy. „Nič iné nemôžem povedať. Zmysel tejto akcie je to, nech si ľudia uvedomia, kam nás dotlačila táto vláda a čo chce s nami urobiť,“ povedal a ponáhľal sa preč za ďalšími vodičmi.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Igor ChomaMatej Okáli