BRATISLAVA 18. októbra (WEBNOVINY) – Rezort vnútra už vytypoval oblasti zvýšenej kriminality na Slovensku, ktoré chcú v budúcom roku výrazne posilniť hliadkovou službou. Polícia začiatkom roka 2011 prejde veľkou reorganizáciou, pod zložky policajného prezídia začlenia železničnú políciu a hraničnú políciu. „Cieľom je, aby sme mali menej policajtov v kanceláriách, v administratívnych funkciách a viac policajtov v našich uliciach, aby chránili bezpečnosť ľudí,“ vyhlásil minister vnútra Daniel Lipšic (KDH) na tlačovej besede k hodnoteniu prvých sto dní vládnutia.
Minister zatiaľ nechcel vymenovať lokality, o ktoré pôjde, len spresnil, že nejde len o oblasti v blízkosti segregovaných osád, kde sa už v minulosti zvýšil počet tabuľkových policajných miest a zriadili tam rómskych špecialistov. Podľa ministra sa nedá v lokalitách so zvýšenou kriminalitou veľa dosiahnuť bez toho, aby tam výrazne zvýšili policajnú silu. „Ale ani zvýšenie hliadkovej služby nemôže byť samoúčelné. Ide aj o to, ako sú tí policajti vycvičení a akú majú dôveru miestneho obyvateľstva,“ tvrdí Lipšic. O tom, ako v tejto oblasti chcú postupovať, sa má verejnosť dozvedieť v najbližších týždňoch.
Počas prvých sto dní vlády mal Lipšic snahu, aby sa rezort vnútra riadil princípmi efektívnosti, otvorenosti a bezpečnosti. „Začali sme veľmi radikálne šetrenie, nie na bezpečnosti, ale na úradníkoch,“ povedal minister. Rezort už v tomto roku výrazne znižuje počet civilných zamestnancov, zvažuje aj racionalizáciu okresných štruktúr verejnej správy, hasičov a policajtov. „Ale nebudeme šetriť ani na policajtoch, ani na hasičoch a záchranároch, ani na horskej záchrannej službe, to je absolútna priorita,“ vyhlásil Lipšic a dodal, že „bezpečnosť niečo stojí“.
V záujme otvorenosti sa snaží, aby bezpečnostné štruktúry neboli chápané ako represívny orgán. „Polícia samozrejme musí byť represívna voči tým, čo porušujú zákony, ale voči ostatným by to mala byť zložka, ktorá ľuďom pomáha a chráni ich,“ povedal Lipšic. Aj preto zmenili spôsob informovania o činnosti dopravnej polície, prioritou všetkých policajných zložiek nie je trestnoprávny postih, ale prevencia. „Zdá sa že nový mechanizmus sčasti funguje, „ konštatoval minister, podľa ktorého prioritou dopravnej polície nie je vybrať čo najviac pokút, ale zabezpečiť čo najmenej nehôd.
Lipšic pri hodnotení prvých sto dní vlády spomenul aj vyčíňanie vražedného strelca Ľubomíra Harmana v bratislavskej Devínskej Novej Vsi. Na ňu reagoval rezort zmenami vo výzbroji policajtov. „Reagovali sme aj tým, že prioritou bude pre budúci rok lepší výstroj a ochrana polície vrátane výcviku,“ vyhlásil. Okrem toho pripravil aj legislatívny návrh na sprísnenie legálnej držby zbraní, aby minimalizovali riziko, že ich budú držať aj psychicky labilné osoby.
Poslanec za stranu Smer-SD a exminister vnútra Robert Kaliňák nechce hodnotiť prvých sto dní fungovania rezortu po tom, ako ho prebral jeho nástupca Daniel Lipšic (KDH). „Dovolím si nehodnotiť opatrenia ministra, pretože dôležité bude medziročné porovnanie ich výsledkov,“ vysvetlil Kaliňák a dodal, že „vtedy si môžeme povedať, čo je dobré a čo je zlé“. Ako uviedol, za jeho éry sa podarilo dostať do ulíc viac ako 1500 policajtov. Integrácia železničnej polície do policajného zboru sa podľa Kaliňáka začala už tým, že v jeho funkčnom období prešla táto zložka spod ministerstva dopravy pod rezort vnútra. Proti pokračovaniu tejto integrácie nemá výhrady. „Ak toto nebude znamenať, že bude viac kriminality vo vlakoch, tak je to dobré opatrenie,“ myslí si Kaliňák. V prípade plánovaného začlenenia hraničnej polície do PZ upozornil, že samostatné postavenie tejto zložky bolo podmienkou schengenskej komisie. „To si musí minister vydiskutovať s nimi,“ dodal Kaliňák. Od rezortu očakáva, že bude pokračovať v nastúpenom trende znižovania kriminality a nehodovosti na cestách.
SITA