BRATISLAVA 22. novembra (WEBNOVINY) – Nálada spotrebiteľov na Slovensku sa po niekoľkomesačnom zlepšovaní v októbri opäť zhoršila. Podľa spotrebiteľského barometra Štatistického úradu totiž indikátor spotrebiteľskej dôvery v desiatom mesiaci klesol o šesť bodov na záporného 30,3 bodu. Nálada slovenských spotrebiteľov sa pritom doteraz postupne zlepšovala už od marca tohto roka. V októbri významne stúpli najmä obavy z rastu nezamestnanosti a zhoršovania očakávanej hospodárskej situácie na Slovensku.
V porovnaní so situáciou pred štvrťrokom aktuálna hodnota indikátora spotrebiteľskej dôvery podľa štatistikov znamená zlepšenie nálady spotrebiteľov o 1,9 bodu, oproti stavu pred polrokom o 13,6 bodu. Voči rovnakému obdobiu minulého roka sú však nálady spotrebiteľov stále významne horšie. V októbri minulého roka bola totiž hodnota indikátora dôvery spotrebiteľov vyššia až o 18,5 bodu.
V porovnaní so stavom pred troma mesiacmi sa zlepšil pohľad spotrebiteľov na doterajšiu hospodársku situáciu na Slovensku, doterajšiu infláciu, plány domácností na veľké nákupy, na predpokladaný vývoj ekonomiky Slovenska a očakávaný vývoj spotrebiteľských cien. Na druhej strane sa sentiment zhoršil pri pohľade na podmienky na veľké nákupy a sporenie v SR, očakávané úspory, kúpu auta či stavebné úpravy bývania.
V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sa zlepšili len dva indikátory, a to doterajšia a očakávaná inflácia. Vnímanie všetkých ostatných oblastí spotrebiteľmi sa zhoršilo. Najvýraznejšie pri doterajšej hospodárskej situácii a očakávanej nezamestnanosti. Horšie bolo vnímanie aj očakávanej hospodárskej situácie, podmienok na veľké nákupy, plánov na veľké nákupy či doterajšej finančnej situácie domácnosti.
V európskom porovnaní, podľa poskytnutých údajov z 25 krajín, dosiahlo Slovensko v rebríčku štátov usporiadaných podľa klesajúceho indexu spotrebiteľskej dôvery spolu s Maltou umiestnenie na 19. a 20. priečke. V Európskej únii ako celku sa od minulého mesiaca spotrebiteľská atmosféra zlepšila o dva body na záporných 15 bodov. Porovnanie tak naznačuje, že dôvera spotrebiteľov na Slovensku bola po sezónnom očistení indikátora a zaokrúhlení v októbri o 16 bodov nepriaznivejšia, ako priemer za Európsku úniu.
SITA