ŽILINA 17. júna (WEBNOVINY) – Diaľničný tunel Višňové pri Žiline začínajú stavať už tretíkrát, naposledy poklepával základný kameň výstavby premiér Robert Fico vo februári 2010 s tým, že už v polovici roka 2014 mal byť tunel sprejazdnený.
Podľa ministra dopravy Jána Počiatka utorňajšie poklepávanie základného kameňa sa podarí dotiahnuť do konca, pretože už existujú reálne zmluvy s reálnymi podmienkami. „Do tretice všetko dobré. Dnes som si istý, že sa to aj naplní, pretože existujú reálne zmluvy s reálnymi podmienkami, ktoré musí zhotoviteľ splniť, a keď nie, tak bude za to veľmi tvrdo sankcionovaný. Takže tá realita dostavby v roku 2019 je úplne jasná,“ povedal minister Počiatek v Žiline.
Tunel Višňové bude najdlhší tunel na Slovensku
Vyše 13,5-kilometrový úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, považuje za gordický uzol celej diaľnice D1, ktorý sa podarilo rozpliesť.
„Tunel Višňové bude najdlhší tunel na Slovensku, jeho príprava začala doslova v minulom tisícročí, čiže je to veľmi významná a zložitá stavba. Hotový by mal byť do roku 2019. Považujem to za veľmi dôležitý míľnik pre diaľnicu D1. Už zostávajú iba dva úseky na D1 a to úsek Prešov západ – Prešov juh, ktorý máme naplánovaný začať súťažiť v tomto roku a veľmi zakliaty úsek Turany – Hubová, kde nás trošku zdržal zosuv pôdy, ale myslím si, že práve v týchto letných mesiacoch rozlúštime aj definitívne trasovanie na tomto úseku,“ povedal minister dopravy.
Podľa Počiatka je dnes z celej D1 od Bratislavy po Košice v prevádzke 75 percent všetkých úsekov, 20 percent je momentálne vo výstavbe a zvyšných päť percent sú spomínané dva úseky, ktoré verí, že ministerstvo vyrieši v najbližších mesiacoch.
KDH kritizuje Smer pre financovanie cez PPP projekty
Diaľničný úsek s tunelom Višňové je podľa KDH najpotrebnejší na celej D1. Opozičná strana tvrdí, že tento úsek mohol byť už dávno postavený z eurofondov, nebyť nezodpovedných rozhodnutí prvej vlády Roberta Fica. Podľa vtedajšieho ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v roku 2007 to bol najlepšie pripravený projekt.
„Strana Smer však uprednostnila rýchly a pre občanov nevýhodný kšeft cez PPP projekt, ktorý by celú stavbu mnohonásobne predražil. PPP projekty boli pre štátny rozpočet neudržateľné a ich splácanie by zablokovalo ďalšiu výstavbu diaľnic na Slovensku,“ uviedol predseda KDH Ján Figeľ.
Exminister dopravy pripomenul rozhodnutie o odstúpení od PPP a vypísaní novej súťaže, ktorá vygenerovala primerané ceny. „Preto dnešné odštartovanie výstavby považujem za víťazstvo zdravého rozumu. Premiér Fico moje konanie vtedy označil za vlastizradu. Dnes je jasné, že vlastizradou by bola práve realizácia výstavby cez PPP projekty, ktoré odsúhlasila Ficova vláda“, uviedol Figeľ.
KDH dúfa, že o päť rokov bude Bratislava s Košicami prepojená
Odhadované náklady na stavbu D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, podľa štátnej expertízy boli takmer 900 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). V rámci PPP projektu mal tento úsek stáť 1,15 mld. eur. Vybrané taliansko-slovenské konzorcium Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s. má túto diaľnicu postaviť takmer za 410 mil. eur bez dane do konca roka 2019. Európska únia preplatí 85 % oprávnených nákladov.
V prípade realizácie pôvodne plánovaného úseku D1 od Hričovského Podhradia po Dubnú Skalu v dĺžke 30 km cez PPP projekt by štát za jeho dostupnosť zaplatil ročne 289 mil. eur a za 30 rokov takmer 9 mld. eur. Ani po znížení ročnej splátky na 220 mil. eur exminister Figeľ nepokračoval v tomto kontrakte pre jeho celkovú nevýhodnosť pre daňových poplatníkov.
„Som rád, že sme mali odvahu urobiť zodpovedné rozhodnutie, ktoré Slovensku ušetrí len na tomto jednom úseku až 700 miliónov eur. Je dobré, že minister Počiatek sa nevrátil znovu ku kšeftu cez PPP a podpísal zmluvu na základe našej súťaže. Škoda len, že mu to od otvorenia cenových ponúk trvalo dva roky“, uzavrel Figeľ. KDH dúfa, že o päť rokov bude Bratislava s Košicami definitívne prepojená po diaľnici D1, keďže kľúčový úsek s tunelom Višňové pre jeho časovú náročnosť určuje dátum dostavby tejto diaľnice.
Talianska spoločnosť je garantom, tvrdí Gajdoš
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš očakáva, že náročnú stavbu diaľnice D1 s tunelom Višňové taliansko-slovenské konzorcium dokáže zrealizovať. Spoločnosti Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s. Prešov majú diaľnicu postaviť do konca roka 2019 za 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). „Vybraný zhotoviteľ sa k tomu zaviazal tým, že dal ponuku a podpísal zmluvu. Talianska spoločnosť je pre nás garantom toho, že aj takúto náročnú stavbu zvládne,“ povedal Gajdoš.
Spomínaná talianska firma postavila niekoľko tunelov nielen doma, ale aj v zahraničí, napríklad v Poľsku. „Je to renomovaná spoločnosť, ktorá má skúsenosti aj s výstavbou diaľničných úsekov v zahraničí,“ povedal šéf diaľničnej spoločnosti. Ak by nepostačovali stavebné kapacity na Slovensku, konzorcium ich môže priviesť zo zahraničia.
„Nie je vylúčené, že na Slovensko sa dostanú aj kapacity z Českej republiky, prípadne z Poľska. Technológie, ktoré sú potrebné pre výstavbu takéhoto úseku, vrátane tunela Višňové, sú k dispozícii aj v okolitých štátoch,“ dodal Gajdoš s tým, že to závisí od ekonomických podmienok a rozhodnutia zhotoviteľa. Pre NDS podľa neho nie je podstatné, odkiaľ bude mať stavebné kapacity.
Prieskumná štôlňa tunela Višňové popod pohorie Malej Fatry vychádza na jednej strane nad obcou Višňové pri Žiline a na druhej pod Dubnou skalou pri Vrútkach. Štôlňu prerazili už v roku 2001 a od roku 2003 bola zakonzervovaná.
Na Slovensku nezostávajú jednoduché úseky, tvrdí Počiatek
Minister v utorok v Žiline poklepal základný kameň výstavby aj vyše štvorkilometrového úseku diaľnice D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno.
„Je tiež dôležitý a dotvára obchvat Žiliny v severno-južnom smere. Obidva úseky sú veľmi náročné. Dnes už na Slovensku pre diaľnice nezostávajú žiadne jednoduché úseky, ide o extrémne náročné úseky, ktoré obsahujú veľa tunelov alebo mostov. Úsek Žilina Strážov – Žilina Brodno takmer nejde po povrchu, buď ide po moste alebo ide v tuneli,“ povedal Počiatek.
Žilinský úsek D3 postaví združenie stavebných firiem Eurovia SK, a.s. Košice ako líder, Hochtief CZ, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. (SMS) Banská Bystrica. Obchvat majú vybudovať do júla 2017 za zmluvnú cenu 254,9 mil. eur bez dane.