Od októbra 2025 prestane spoločnosť Meta zobrazovať politické reklamy na svojich platformách ako Facebook, Instagram, Threads a WhatsApp, a to v celej Európskej únii. Toto rozhodnutie nasleduje podobný krok spoločnosti Google, ktorá ohlásila zákaz politickej reklamy na svojich platformách vrátane YouTube už od novembra 2024.

Fico v Ostrihome označil stratégiu Bruselu voči vojne na Ukrajine za neúspešnú a pochválil sa novelou ústavy – VIDEO, FOTO
Dôvodom sú nové prísne pravidlá EÚ, ktoré vstupuje do platnosti 10. októbra 2025. Ide konkrétne o nariadenie o transparentnosti a cielení politickej reklamy (TTPA). Tento článok analyzuje dôvody zákazu, jeho dopady na politickú komunikáciu a širšie dôsledky pre demokraciu v EÚ.
Nové pravidlá EÚ: Čo je TTPA?
Nariadenie o transparentnosti a cielení politickej reklamy (TTPA) bolo prijaté v apríli 2024 s cieľom zvýšiť transparentnosť politických reklám a zabrániť dezinformáciám a zahraničnému zasahovaniu do volieb v 27 členských štátoch EÚ. TTPA ukladá technologickým platformám povinnosti, ako sú:
- Jasné označenie politických reklám: Každá reklama musí obsahovať informácie o tom, kto ju financuje, koľko stála a na aké voľby alebo cieľovú skupinu je zameraná.
- Archivácia reklám: Politické reklamy musia byť uložené vo verejnom archíve, aby boli dostupné na kontrolu.
- Zamedzenie dezinformácií: Pravidlá reagujú na prípady, ako napríklad zahraničné ovplyvňovanie volieb cez sociálne siete, čo bolo zaznamenané napríklad v Rumunsku v roku 2024.
Za porušenie týchto pravidiel hrozia pokuty až do výšky šiestich percent ročného obratu firiem, čo pre technologických gigantov ako Meta (s obratom vyše 164,5 miliardy USD v roku 2024) predstavuje značné riziko.
Reakcia technologických gigantov
- čítajte na druhej strane