Služby sú ešte stále oblasťou, na ktorú sa ľudia sťažujú najviac. Prístup k zákazníkom, nevhodná komunikácia či neochota – to všetko môže pokaziť dojem, nech už sa nachádzate v nákupnom centre, na pošte či v hoteli. V sieti reštaurácií Dalu Robot Restaurants vo východočínskej provincii Šan-tung sa rozhodli pre rýchle riešenie – ľudí nahradili vernými, výkonnými a neodvrávajúcimi robotmi.
Majiteľ reštaurácie Zhang Yongpei dúfa, že jeho roboty svetu dokážu, že Čína je globálnym lídrom na poli technologického rozvoja. V reštaurácii ich zamestnáva sedem a každý z robotov má svoju vyhradenú funkciu. Hneď pri vchode vás privíta usmievavá čašníčka – robot s dlhými mihalnicami a mechanickým „vitajte“ na perách. Na hostí ďalej čaká hosteska, čašníci a dokonca aj tancujúci zabávači. Každý zo siedmych kovových zamestnancov vyšiel majiteľa na 4700 eur. Investícia sa však vyplatila – okrem spotrebovanej energie si za svoju prácu nič nepýtajú a sprepitné radi odovzdajú manažérovi.
A ako celá obsluha funguje? Senzory zabudované v spodnej časti robotov zabezpečia, že sa pohybujú len po dráhach vyznačených na podlahe a nedovolia tak „čašníkom“ naraziť do objektov v okolí. Špeciálne magnetické vozíky sa zasa postarajú o to, aby roboty s objednaným jedlom zastali pri tých správnych stoloch. Zákazníci si však jedlo z tácok už musia zobrať sami. Roboty sa ešte stále nenaučili variť, preto reštaurácia, ktorá denne obslúži stovku zákazníkov, okrem mechanických pomocníkov zamestnáva aj šesť „živých“ kuchárov.
Celý interiér reštaurácie je doladený vo futuristickom duchu s blikajúcimi neónkami na strope i na stenách. Majiteľ reštaurácie Dalu Robot Restaurant, ktorý zároveň vlastní spoločnosť na výrobu robotov, má však v zásobe ďalšie inovácie. „Plánujem otvoriť reštauráciu, ktorá bude „zamestnávať“ vyše 30 robotov.“ Zhang Yongpei chce zároveň popracovať na ich vizuálnej i technickej stránke. „V blízkej dobe dostanú roboty ľudskú vizáž. Budú to androidy, ktorí budú vyzerať a aj sa pohybovať ako ľudia,“ dodal nadšený podnikateľ. Roboty tak čoskor obslúžia zákazníkov s nezamŕzajúcim úsmevom na tvári a zvládnu aj chôdzu po schodoch.
www.telegraph.co.uk