Roboti dobývajú japonské divadelné dosky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: www.asylum.co.uk

Nežná hnedovláska debutovala na tokijskom divadelnom javisku v dojímavom príbehu o žene trpiacej na nevyliečiteľnú chorobu. Jej hlas bol pokojný, no vystúpenie trochu mechanické. Napriek tomu zožala veľký potlesk. Dôvodom nepresvedčivého vžitia sa do roly však nebola tréma. Žena na javisku totiž bola android – ľudský robot.

Japonský režisér Oriza Hirata siahol na Festivale umenia v Tokiu po odvážnom kúsku. V divadelnej hre Sayonara (v preklade Zbohom) do hlavných úloh obsadil americkú herečku Bryerly Long a začínajúcu japonskú hviezdu Geminoid F. – robota navrhnutého tak, aby vyzeral a konal ako človek.

Bez názvu
Foto: www.hight3ch.com

„Nesnažím sa o to, aby roboti nahradili ľudské bytosti na javisku, ide skôr o nový druh hercov, ktorí by sa mohli dostať do sveta drámy,“ vysvetlil režisér Hirata, ktorý má za sebou už dve úspešné „obyčajné“ divadelné hry. Využitie robota na javisku bol aj pre neho novým zážitkom. Režisér sa však nesnažil o nemožné. Robot v dráme nehrá ľudskú bytosť – zostáva verný svojej mechanickej podstate. Americká herečka Bryerly Long si zahrala umierajúce dievča. Aby toho na jej pleciach nebolo málo, rodičia jej najmú androidku – opatrovateľku a vzápätí ju opustia. Ľudský robot, miešanka s ruskými a japonskými koreňmi, jej kráti dlhé chvíle aj prednesom poézie. Zvláda monológy i dialógy, jej oči pravidelne žmurkajú, hruď sa zdvíha a klesá pri snahe vdýchnuť pre ňu nepotrebný kyslík. Usmieva sa, vyjadruje prekvapenie i smútok. Jej hlasu a gestám však chýba hĺbka. Presne tá, ktorá dokáže diváka strhnúť do príbehu odohrávajúcom sa pred jeho očami a dovoľuje mu na chvíľu uveriť, že nie je len ilúziou.

Hlas i pohyby divadelnej opatrovateľky boli vytvorené za pomoci herečky sediacej vo zvukotesnej kabíne za oponou. Android len rozpoznal a imitoval pohyby herečky v kabíne a to za pomoci špeciálnej kamery. Hlas vychádzajúci z úst novodobej herečky patril tiež neviditeľnej japonskej herečke. Geminoid F je dielom Hiroshiho Ishigura, známeho výrobcu robotov z Osaka Unversity v západnom Japonsku. Pre divadelnú hru však robotovi skonštruoval len najzákladnejšie funkcie, ktoré poháňa 12 motorov. „Androidi sa môžu ponášať na ľudí ešte viac, ako Geminoid F. Vedeli by sme vytvoriť aj lepších, ktorí by dokázali sami rozprávať, hýbať sa i kráčať,“ dodal Ishiguro na ospravedlnenie nedokonalej verzie, ktorá sa objavila v hre. Jeden ľudský robot stojí totiž takmer 900-tisíc Eur, a to si japonský režisér nemohol dovoliť.

Bez názvu
Divadelná hra Saynoara Foto: www.eckiller.com

A aké je to hrať s robotom? „Určite tam vzniká odstup. Robot má síce hlas, ale chýbala mi ľudská prítomnosť,“ povedala americká herečka. „Nie je to taký istý druh interakcie ako so skutočnými ľuďmi, hlavne čo sa týka pohľadu do očí, alebo celkovej flexibility a improvizácie.“ Bryerly Long však jedným dychom dodáva, že je to zaujímavá skúsenosť, na ktorú sa dá rýchlo zvyknúť. Hranie s androidom si skutočne užila. Herečka zároveň prezradila, že možnosť, že androidi sa raz v nemocniciach budú starať o ťažko chorých ľudí, nemá ďaleko od reality. „Táto hra zároveň skúma, ako ľudia vôbec reagujú na myšlienku, že by sa raz robot rozprával s umierajúcou osobou a robil jej spoločnosť pri jej posledných zostávajúcich chvíľach,“ vysvetlila blonďavá Bryerly.

O netradičnú hru je veľký záujem. Za dva dni si ju na festivale pozrelo vyše 600 ľudí. Hra sa momentálne sťahuje medzi japonskými divadlami, no medzi mestami, ktoré sa v budúcnosti chystá navštíviť, figuruje aj Viedeň. Ak máte chuť na drámu plnú citov v prevedení mechanickej hviezdy Geminoid F, pátrajte v programe po hre s názvom Sayonara.

www.ndtv.com

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať