Cestovná kancelária je povinná vrátiť klientovi peniaze za zájazd len v prípade, ak je požiarom zasiahnutá priamo oblasť, kam cestuje. Upozorňuje na to spotrebiteľská organizácia dTest v súvislosti s aktuálnymi požiarmi na gréckych ostrovoch Rodos a Korfu.
Ak ide o oblasť, ktorá je požiarmi priamo zasiahnutá, potom ide o mimoriadnu a neodvrátiteľnú okolnosť, ktorá významne ovplyvní poskytovanie zájazdu.
Mimoriadna okolnosť
„Pokiaľ z tohto dôvodu nezruší zájazd samotná cestovná kancelária, potom má klient právo od zmluvy na zájazd odstúpiť a organizátor je povinný vrátiť mu všetky uhradené prostriedky,“ uviedla riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.
Viac o téme: Lesné požiare v Grécku
Iný scenár nastáva v situácii, ak sa klient bojí odcestovať, no jeho cieľová destinácia zasiahnutá nie je. V takom prípade nemožno od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia penále, pretože mimoriadna okolnosť musí nastať priamo v mieste určenia cesty alebo v jeho bezprostrednom okolí.
Ak klient odstúpi od zmluvy, cestovná kancelária je oprávnená zaúčtovať mu odstupné zakotvené v zmluve o zájazde. Informácie o tom, či ide o priamo zasiahnutú oblasť, môžu dovolenkári získať na stránke Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí.
Evakuácia alebo návrat na Slovensko
Ak klienta požiar zasiahol už počas dovolenky, potom by mal organizátor zájazdu zabezpečiť nevyhnutné opatrenia na zaistenie jeho bezpečnosti, či už ide o evakuáciu a presun do iného vzdialenejšieho hotela, alebo o návrat späť na Slovensko.
Obava z požiaru nie je vždy dôvodom na storno dovolenky. Poisťovne radia, čo vám môže pomôcť
„Takáto situácia by bola považovaná za vadu zájazdu, ktorú je organizátor povinný bez odkladu riešiť. Okrem toho má účastník zájazdu právo aj na tzv. pomoc v ťažkostiach, zahŕňajúcu napríklad údaje o zdravotných službách či náhradné cestovné riešenie,“ vysvetlila Hekšová.
Alternatívne riešenie vlastnými silami
Ak cestovná kancelária vzniknutý stav nerieši, potom nezostáva nič iné, ako si zabezpečiť alternatívne riešenie vlastnými silami a následne požadovať úhradu nevyhnutných nákladov od organizátora zájazdu.
V prípade pochybenia na strane cestovnej kancelárie môže klient žiadať aj o úhradu majetkovej či nemajetkovej ujmy. Ide napríklad o situáciu, ak by organizátor zájazd vyslal klienta na miesto napriek tomu, že by vedel, že zájazd nie je možné bezpečne zrealizovať.