BRATISLAVA 10. júna (WEBNOVINY) – Európska komisia do konca tohto týždňa neoznámi svoje konečné stanovisko k výstavbe diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov prostredníctvom 1. balíka PPP. Pre štvrtkové vydanie denníka Sme to potvrdila Monica Westerénová z tlačového oddelenia eurokomisára pre životné prostredie. V piatok 11. júna uplynie ďalší termín, dokedy mal byť 1. balík PPP finančne uzatvorený. Súhlas Bruselu je podľa denníka pritom kľúčový. Bez neho totiž Európska investičná banka (EIB) nepožičia potrebnú 1 mld. eur. Európska komisia zisťuje, či ministerstvo dopravy pri diaľničnom projekte dostatočne dbalo na ochranu prírody. Jeden z piatich úsekov diaľnice Turany – Hubová totiž vedie cez chránené územia Malej a Veľkej Fatry.
Na diaľničný projekt má poskytnúť zhruba 2 mld. eur až 2,5 mld. eur spolu 17 komerčných bánk, ako aj EIB a Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD). Úver Európskej investičnej banky za 1 mld. eur má byť zabezpečený štátnou garanciou do výšky 700 mil. eur, EBRD má poskytnúť 250 mil. eur. Počas 30 rokov má štát koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice splatiť postupne predbežne 9,1 mld. eur.
„Európska komisia má pochybnosti o tom, ako diaľnica zasiahne do životného prostredia,“ píše ďalej Sme. Namiesto stavby tunela Korbeľka, čo navrhujú ochranári, má úsek Turany – Hubová viesť po povrchu. Westerénová informovala, že dokumenty zo slovenskej strany prišli do Bruselu v utorok. Podľa nej nie je jasné, aký bude mať cesta dopad na rôzne ekosystémy, alebo či budú mať zmierňujúce opatrenia efekt. Zástupcovia komisie v súčasnosti diskutujú s predstaviteľmi ministerstva dopravy, aby pomohli našim orgánom podať komplexnú informáciu, ktorú Brusel žiada. Zástupcovia rezortu dopravy sa majú na budúci týždeň stretnúť aj s ľuďmi, ktorých sťažnosti stopli peniaze na diaľnicu.
Vedecký pracovník Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer pre Sme potvrdil, že určité rokovania už prebehli a ďalšie sa chystajú. Posledné materiály, ktoré ochranári očakávali od ministerstva, dostali v stredu večer. „Požiadavkou ministerstva dopravy je, aby sme sa k tomu vyjadrili do piatku. Všeobecne pri posudzovaní vedeckých podkladov a recenziách trvá takáto práca dva až tri týždne,“ uviedol Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti.
„Platí, že sme schopní rozhodnúť vo veci v momente, keď máme kompletné podklady. Bez toho nie sme schopní sa pohnúť,“ dodal pre Sme Ladislav Miko z Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre životné prostredie.
SITA