Bratislavčania vlastniaci nehnuteľnosť musia podať daňové priznanie do konca januára, inak riskujú pokutu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Daňové priznanie k nehnuteľnosti
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Do konca januára majú povinnosť podať daňovépriznanie všetci občania Bratislavy, ktorí minulý rok kúpili, predali, darovali, dostali do daru nehnuteľnosť, alebo tí, ktorí skolaudovali rozostavanú nehnuteľnosť. Informoval o tom magistrát hlavného mesta v tlačovej správe.

Vlastníci nehnuteľnosti

„Priznanie k dani z nehnuteľnosti podávajú len tie fyzické a právnické osoby, ktorým pribudla nehnuteľnosť alebo nastala zmena oproti vlaňajšiemu roku,“ uvádza mesto.

Podanie daňového priznania sa týka nových nehnuteľnosti, alebo zmeny vlastníckych vzťahov ku pôvodnej nehnuteľnosti, alebo v prípade dedičstva – rozdelenia na nových spoluvlastníkov. V prípade dedičstva sa daňové priznanie podáva do 30 dní od právoplatnosti rozhodnutia o dedičstve.

„V prípade bezpodielového vlastníctva manželov podáva priznanie len jeden z manželov. V prípade spoluvlastníkov podávajú vlastníci daňové priznanie buď každý do výšky svojho podielu, alebo na základe dohody spoluvlastníkov podá daňové priznanie jeden z nich,“ vysvetlila samospráva.

Výška dane z nehnuteľnosti

Daňovník si nemusí v priznaní k dani z nehnuteľnosti sám vypočítavať daň z nehnuteľnosti. Musí však uviesť číslo parcely, orientačné číslo a súpisné číslo pri stavbách, číslo bytu pri bytoch a hlavne výmeru nehnuteľnosti.

Výpočet výšky dane sa odvíja od sadzby dane určenej pre daný typ nehnuteľnosti a jej výmery. Údaje sú uvedené v liste vlastníctva k nehnuteľnosti, alebo v rozhodnutí odboru katastra nehnuteľnosti, alebo v zmluve, ktorou nadobudol nehnuteľnosť.

Podrobné informácie ako aj formuláre, tlačivá aj návod na vyplnenie dane z nehnuteľnosti si môžu daňovníci pozrieť a stiahnuť z webovej stránky hlavného mesta.

Online podanie

Priznanie k dani z nehnuteľnosti je možné podať klasicky poštou, alebo elektronicky. „Vzhľadom k pandémii COVID-19 nie je možné navštíviť pracovisko správcu dane, formulár daňovéhopriznania však poskytnú na podateľni na Blagoevovej ulici 9 v Petržalke, ktorá je verejnosti k dispozícii, kde je možné ho aj doručiť,“ uvádza mesto.

K elektronickému podaniu je potrebné mať elektronický občiansky preukaz a službu je možné vybaviť na portáli www.esluzbyba.sk. Ak daňovník podáva priznanie k dani z nehnuteľnosti poštou, je dobré uviesť email alebo telefonický kontakt.

Kto si nesplní povinnosť, riskuje pokutu

Pokuta za nepodanie daňového priznania v lehote je od päť eur do 3-tisíc eur podľa závažnosti priestupku. Do predmetu zdanenia patria okrem bytových, nebytových priestorov a pozemkov aj napríklad objekty podzemných garáží, ambulantných stánkov a prenosných trafostaníc.

Mesto posiela rozhodnutia o vyrubenej dane z nehnuteľnosti občanom štandardne v priebehu mája a júna. Daň je splatná do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia. Sadzby dane v roku 2022 sa nemenili.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Bratislavský magistrát