SAO PAOLO 4. novembra (WEBNOVINY) – Súboj o titul majstra sveta vo formuly 1 sa dostáva do cieľovej rovinky, keď do konca seriálu zostávajú len dve veľké ceny – v Brazílii a v jednom zo Spojených arabských emirátov v Abú Zabí. Brazílske podujatie, ktoré sa jazdí na autodróme Josého Carlosa Paceho známom tiež pod názvom Interlagos, prišlo pred rokom o výsadu poslednej VC ročníka, no aj tak môže priniesť rozhodnutie o svetovom šampiónovi pre rok 2010.
Potom ako upršaná Veľká cena Kórejskej republiky priniesla obrovské sklamanie dovtedy vedúcim pilotom Red Bullu, keď Mark Webber vypadol po vlastnej jazdeckej chybe a Sebastiana Vettela zradil motor, sa cesta už k tretiemu svetovému titulu otvorila pre Španiela Fernanda Alonsa jazdiaceho prvú sezónu v tíme Ferrari. Ten sa vďaka takto darovanému víťazstvu, už piatemu v sezóne, dostal do 11-bodového trháku pred Webbera. Straty Hamiltona (-21 bodov) na McLarene a Vettela (-25 bodov) naznačujú, že títo piloti sa do boja o titul môžu vrátiť len v prípade Alonsovho zlyhania. Pre 29-ročného Španiela existujú tri možnosti, ako získať titul už v Interlagose – ak zvíťazí a Webber neskončí lepšie ako piaty, ak skonči na druhom mieste a Webber neskončí lepšie ako ôsmy, alebo dôjde na treťom mieste a jeho austrálsky prenasledovateľ nezíska viac ako bod za 10. miesto. Naopak, ak Webber všetko staví na víťaznú kartu a dokáže v oboch zostávajúcich pretekoch triumfovať, stane sa šampiónom bez ohľadu na Alonsove výsledky. Pre 33-ročného Austrálčana hovorí fakt, že dokázal na VC Brazílie zvíťaziť, keď sa tešil vlani. Španiel nedokázal Interlagos ako jeden z mála okruhov vo svojej kariére dobiť, no v roku 2005 tu tretím miestom získal svoj prvý titul majstra sveta a rovnako sa v Brazílii tešil aj o rok neskôr.
„V posledných rokoch tu bývajú napínavé preteky. Nielen pre kvality trate, ale aj pre meniace sa počasie. Musíme byť pripravení na všetky možné scenáre, najmä keď je okruh krátky a čas na rýchle rozhodnutie je malý. Všetko musí byť perfektné,“ poznamenal vedúci muž seriálu MS Fernando Alonso a pokračoval: „Samozrejme, mám na túto veľkú cenu úžasné spomienky, veď som si tu zabezpečil dva tituly. Nepremýšľam o tom, či sa bude história znova opakovať. Viem, že je to teoreticky možné, ale nie sú to počty pre mňa. Chceme túto veľkú cenu absolvovať ako všetky ostatné: koncentrovať sa na svoj výkon, zostať pevne nohami na zemi, odviesť dobrú prácu, bez chýb, s cieľom poraziť našich súperov. Opakujem to znova: Matematika príde na rad až v Abú Zabí.“
„Brazília má fantastický okruh s výbornou atmosférou. Brazílčania žijú motoristickým športom a majú mnoho veľkých bývalých osobností. Samozrejme, že mám príjemné spomienky na vlaňajšie preteky. Bolo to pekné víťazstvo. Pokúsime sa v tomto roku dosiahnuť ďalšie. Prichádza rozhodujúca fáza šampionátu a my sa musíme chopiť každej príležitosti,“ skonštatoval Mark Webber.
Dôležitým faktorom pre vývoj pretekov bude, ako poznamenal Fernando Alonso, počasie v okolí okruhu Interlagos. V piatok by malo byť slnečno, v sobotu zamračené a daždivo a v nedeľu polojasno s teplotami okolo 25 °C. Začiatok Veľkej ceny Brazílie je na programe v nedeľu 7. novembra o 14.00 h miestneho času (17.00 h SEČ), v rovnakom čase sa pôjde o deň skôr aj kvalifikácia.
Veľká cena Brazílie:
Dejisko: autodróm Josého Carlosa Paceho (Interlagos)
Dĺžka okruhu: 4 309 m
Dĺžka pretekov: 305,909 km (71 okruhov)
Minuloročný víťaz: Mark Webber (Austr.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams 1:11,473 (2004 – 217,04 km/h)
Najviac víťazstiev – jazdec: 6 – Alain Prost
Najviac víťazstiev – tím: 11 – McLaren
História:
Okruh Interlagos postavili v roku 1940 neďaleko mesta Sao Paolo. Na jeho mieste mala stáť pôvodne obytná štvrť, ale krach na burze v roku 1929 spôsobil zmenu účelu pozemku. Meno Interlagos znamená „medzi jazerami“. Okruh skutočne leží medzi dvoma umelými jazerami Guarapiranga a Billings, ktoré slúžili na zásobovanie veľkomesta vodou a elektrickou energiou. Na pôvodnom takmer 8 km okruhu sa išla prvá veľká cena F1 v roku 1972, no nezapočítavala sa do MS. Prvú oficiálnu VC Brazílie MS F1 hostil Interlagos až o rok neskôr a odvtedy nechýbala v kalendári MS. V roku 1978 sa preteky presunuli na okruh Jacarepaguá neďaleko Rio de Janeiro a hoci sa ešte počas ďalších dvoch sezón na „dlhý“ okruh Interlagos vrátili, nespokojnosť časti jazdcov s týmto okruhom zapríčinili jeho vypadnutie zo seriálu MS, kde ho až do roku 1989 nahradila Jacarepagúa Po rekonštrukcii a výraznom skrátení trate na 4,3 km sa od roku 1990 vrátila F1 opäť na Interlagos. Ten však od roku 1985 oficiálne nesie meno brazílskeho pilota F1 Josého Carlosa Paceho, ktorý v roku 1977 zahynul pri leteckom nešťastí. V roku 2007 prešiel Interlagos najväčšou rekonštrukciou vo svojej histórii, v rámci ktorej prišiel o svoj tradičný hrboľatý asfalt a dostal nový moderný povrch. O rok neskôr podpísal Bernie Ecclestone s organizátormi novú zmluvu na usporiadanie VC Brazílie až do roku 2015.
Kuriozity:
VC Brazílie na autodróme Josého Carlosa Paceho sa jazdí netradične proti smeru hodinových ručičiek.
Okruh Interlagos, ktorý bol na konci 70. rokov najdlhším v seriáli MS, je v súčasnosti po trati v Monaku druhou najkratšou traťou MS F1.
Na Interlagose je jedna z najdlhších boxových uličiek, jazdci do nej vchádzajú na začiatku cieľovej rovinky, na trať sa vracajú však až za treťou zákrutou od štartu.
Súčasťou okruhu je trať pre motokáry pomenovaná po Ayrtonovi Sennovi.
Interlagos sa nachádza vo zvlnenej krajine s množstvom stúpaní a klesaní, vďaka čomu je obľúbeným miestom pre organizovanie cyklistických podujatí na tejto trati.
V roku 2003 boli diváci svedkom kurióznej udalosti, keď po daždivých a predčasne ukončených chaotických pretekoch vyhlásili za víťaza nesprávneho muža – Fína Kimiho Räikkönena. Až odvolacia komisia FIA rozhodla, že víťazstvo patrilo Giancarlovi Fisichelovi na Jordane.
Víťazi uplynulých ročníkov VC Brazílie:
2009 Mark Webber (Austr.) Red Bull
2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2006 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren Mercedes
2004 Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams-BMW
2003 Giancarlo Fisichella (Tal.) Jordan-Ford
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 David Coulthard (V. Brit.) McLaren-Mercedes
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes
1998 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren- Mercedes
1997 Jacques Villeneuve (Kan.) Williams-Renault
1996 David Hill (V. Brit.) Williams-Renault
1995 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
1994 Michael Schumacher (Nem.) Benetton
Poradie MS (po 17 z 19 pretekov): 1. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 231 bodov, 2. Mark Webber (Austr.) Red Bull 220, 3. Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren 210, 4. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 206, 5. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 189, 6. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 143, 7. Robert Kubica (Poľ.) Renault 124, 8. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 122, 9. Michael Schumacher (Nem.) Mercedes 66, 10. Rubens Barrichello (Braz.) Williams 47, 11. Adrian Sutil (Nem.) Force India 47, 12. Kamui Kobajaši (Jap.) Sauber 31, 13. Vitantonio Liuzzi (Tal.) Force India 21, 14. Vitalij Petrov (Rus.) Renault 19, 15. Nico Hülkenberg (Nem.) Williams 18, 16. Sebastien Buemi (Švajč.) Toro Rosso 8, 17. Pedro de la Rosa (Šp.) Sauber 6, 18. Nick Heidfeld (Nem.) Sauber 6, 19. Jaime Alguersuari (Šp.) Toro Rosso 3
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull Racing 426, 2. McLaren 399, 3. Ferrari 374, 4. Mercedes GP 188, 5. Renault 143, 6. Force India 68, 7. Williams 65, 8. Sauber 43, 9. Toro Rosso 11.